Siste nytt

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Gratulerer til norges 5. ICF-coach på MCC nivå: Anna Lebedeva

Det finnes omlag 850 MCC'er i verden og Norges fikk sin 5. MCC i juli! Når man vet at stryk% er ca. 95% i dette praktiske håndtverket på MCC-nivået, er det ekstra spesielt at Anna valgte gjennomføre ICF-coachsertifiserings-prosessen på engelsk som fremmedspråk. På Annas Facebook-side skriver hun: "Jeg vil gjerne gi uttrykk for takknemlighet til mentorene mine: Carly Andersen, Judy Sabbah, Jan Georg Kristiansen, Leda Turai, mine kunder Maxim Oshurkov, Peter Stefani, Julia Ershova, Luciano Boccucci, Alexey Sidnev for tillatelse til å bruke vår samtale for ICF-akkreditering, Marilyn Atkinson og alle Erickson-teamene for støtte på denne lange og svingete veien. Ja, det er mulig å gjennomføre MCC-nivå coaching i Erickson stil og på fremmedspråk. Takk alle sammen!" #icf #mcc

Les mer

Coaching definisjoner-Hvilke perspektiver har vi?

Hva er en god coach?

En god coach hjelper sin samtalepartner til å videreutvikle indre drivkrefter
og dermed få til de resultater de ønsker.

En god coach trenger ikke ty til konkrete råd,
men benytter forskjellige samtale- og spørsmålsteknikker
slik at du selv får det perspektivet du trenger for å finne meningsfulle svar.

Coachens misjon er å bidra til kundens kraftfulle møte med seg selv.

Hva er ICF/Erickson-coaching?

"ICF-coaching/Erickson style; er ambisjonen om en
100% konfidensiell, kundefokusert samtale,
der fokusperson (coachee) eier målsetningen,
alle delmålene og formålet for samtalen"

eller

"ICF/Erickson coaching er en forandringsprosess
hvor den enkelte (individ, gruppe eller team)
er ansvarlig for sin egen utvikling og suksess"

Definisjonen uttrykker det Erickson legger i coach-spesifikk coaching og er Erickson Norges praktisering av ICFs kjernekompetanser.  

Definisjonen tydeliggjør et skille mellom coach-spesifikk coaching og de mange blandingsformene for coaching som nå eksisterer.

Oppdater din CV med din coacherfaring

Hjelp til kvalitetsvurdering for profesjonelle innkjøpere av tjenester i coaching/lederstøtte:
Erickson Coaching oppfordrer alle ICF-coacher i sin CV å dele opp sin coacherfaring i to tall, som vurdert innenfor eller utenfor evnen å holde fokus på fokuspersonen ved største utfordring i samtalen: Sett i lys av coachingmarkedets strengeste coachingstandard ICF (International Coach Federation www.coachfederation.com

A) Antall ICF-coaching-timer: xxx+ timer coaching. ICF (eksempel: ACC-søker/ACC/PCC/MCC) sertifisering. (Skolesertifisering eks. Erickson:)EC/EPC/ECPC

B) Antall coachingtimer utenfor ICF-standard: yyyy+ timer coaching  (det generelle coachingbegrepet som vi mener i praksis strekker seg inn på fasilitering/veiledning/mentoring).

Blandingsformer for coaching (ikke ICF-coaching)

Etter hvert som samfunnet har tatt opp i seg den coachende tankegang og filosofi, har det blitt et behov for å lage nye ord og uttrykk. Det gjelder for situasjoner der coaching-teknikker og tankegang kanskje er blitt lært på kurs og deretter anvendt i situasjoner som likner de eldre "slektningene" av coaching, som prosessveiledning, veiledning, ledelse, undervisning, mentoring etc. Grunnen til å ikke kalle det coaching (i følge vår definisjon) er kombinasjoner av manglende konfidensialitet i samtalen (for eksempel lederen som vil "coache" sin medarbeider), utstrakt bruk av lukkede spørsmål og kundens manglende eierskap til målsetningen.

Prosess-veilednings-coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: NLP-coaching, NLP, prosess-veiledning, fasilitering etc som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten styrer en rekke prosesser med en rekke effektive og tildels styrende/lukkede spørsmål. Effektiv bruk forutsetter en nokså sterk og sikker kunde til enhver tid. 

Veilednings-spesifikk coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: Gestalt-coaching, Psykosyntese, veiledning, hinting etc. som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten påvirker prosessen ved bidra med tolkning, fakta og egen intuisjon og overbevisninger. Effektiv bruk forutsetter en ganske sterk og sikker kunde til enhver tid. 

Rådgivnings-spesifikk coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: Konsulentvirksomhet, mentoring, rådgivning, hinting, etc. * som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten bidrar som en co-leder i dialogen, tar standpunkt og kan være fortellende. Effektiv bruk forutsetter en meget sterk og sikker kunde til enhver tid.

*"Psykolog-coaching" kan kanskje også legges til som en blandingsform, når  psykologer i selvlært coaching selger coaching eller teamcoaching tjenester.

Noen coaching definisjoner samlet av Anna Lebedeva

•    Coaching is ‘partnering with clients in a thought-provoking and creative process
     that inspires them to maximize their personal and professional potential.’
International Coach Federation
•    Coaching is ‘unlocking a person’s potential to maximise their own performance.’
Whitmore 1996
•    Coaching ‘involves expanding people’s capacity to take effective action.’
- Hargrove 2002
•    Coaching is ‘helping someone see their situation clearly and calmly
     in order that they can make better decisions about what they do.’
The Work Foundation
•    Coaching is ‘helping people think for themselves.’
Kline 1999
•    Coaching is ‘mainly a short term intervention aimed at performance improvement
     or developing a particular competence.’
Clutterbuck 2003