Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Personal og Ledelse: Hva er coaching

Hva er coaching? Spør du en arbeidskollega hva coaching er, vil du sannsynligvis få flere innspill og svar: Veiledning, rådgivning, mentoring, konsultasjon ...? Disse fagområdene er nære slektninger av coach-begrepet, men ikke synonymer. Coaching er et helt bestemt syn på hvordan frigjøre menneskelig potensial.

Tekst: Tove Mette Pedersen
Foto: Anniken Valstad

Når vi kommuniserer med andre mennesker, kan det være lett å komme med egne råd og synspunkter. Dette henger sammen med at vi har en trang til å ville hjelpe personene vi snakker med. Jan Georg Kristiansen forklarer at når du coacher er det grunnleggende å holde denne trangen tilbake, og sette egne tanker og meninger til side.

- Selv om coaching har fellestrekk med og slektsbånd til andre velkjente fag, metoder og teknikker, er dette et fagområde som står på egne bein. Når en person utøver rådgiverfri coaching, skal han eller hun være ideelt sett nøytral og nullstilt, sier Kristiansen.

Rådgivningsfri sone


Hvis vi tenker vi oss en skala for kommunikasjon, vil samtaler med rådgivning ligge i den ene enden av skalaen og rådgivningsfrie samtaler vil ligge i den andre. Coaching hører til ytterst på den rådgivningsfrie sonen. (Se illustrasjon) Målet med coachingen er å utløse positive krefter hos den som blir coachet, slik at vedkommende blir i stand til å hjelpe seg selv. På denne måten får personen et eierskap til løsningene, noe som i følge Kristiansen er en forutsetning for indre motivasjon, læring og utvikling.



- Det er et viktig prinsipp at coachen og samtalepartneren er likeverdige parter i dialogen. Coachen må være nysgjerrig og ydmyk, og ikke ha en autoritetsrolle. Dette krever at coachen må arbeide bevisst under samtalen for å opprettholde det likeverdige forholdet. Coachens egen enighet eller uenighet må omgjøres til uttrykt nygjerrighet, alternativt tilbys som eget forslag, og da er det rådgivercoaching, tilføyer han.

Coaching er bevegelse


Kristiansen er medforfatter av heftet “Coaching i skolen – personlig veiledning”. Der står det blant annet at: “Coaching er bevegelse. En person som coaches, er i bevegelse, i drift mot noe positivt som åpner opp for energi og handlig. Coaching har hele personen i fokus, gjerne med et jobb- eller studietemaer som delfokus.” Heftet tar også opp hvordan coaching kan bidra til å utvikle lærende team og organisasjoner.

ICF i Norge (International Coach Federation) legger til rette for internasjonal standardisering og profesjonalisering av coach-uttrykket og etiske retningslinjer. Organisasjonen arrangerer sertifiseringer og konferanser for coacher og andre interesserte (www.icfnorge.no), i samarbeid med lokale coach-relaterte foreninger