Siste nytt

2017 VÅREN NESTE ALUMNITREFF

23.mai 2017 kl. 17:00: Fagfokus: Hvordan støtter du coachingnivået ditt etter endt utdanning!
Fordi en del profesjonelle coacher som er ferdig med sin coachutdanning opplever at kompetansenivået og motivasjon gradvis synker etter eksamen.
LES MER>>

Les mer

TIPS: Det å bli bevisst sitt eget valg av fokus gjør noe med hvordan en takler stresset!

Tips fra Sissel Kristin Knutsen, Seniorkonsulent, Coop Kompetanse. Først litt om min motivasjon for å begynne på coachutdanning og hva det har betydd for meg i jobben. Jeg har hele min yrkeskarriere arbeidet med kompetanseutvikling og har følt jevnlig behov for kompetansepåfyll for å kunne fornye meg i jobben. I tillegg er jeg som person faglig nysgjerrig og søkende.  I løpet av de 4-5 siste årene før TASC, tok jeg ulike kurs innen coaching og bestemte meg så for at jeg ville gjennomføre TASC, etter å ha vært på et av minikursene.

Les mer

Personal og Ledelse: Hva er coaching

Hva er coaching? Spør du en arbeidskollega hva coaching er, vil du sannsynligvis få flere innspill og svar: Veiledning, rådgivning, mentoring, konsultasjon ...? Disse fagområdene er nære slektninger av coach-begrepet, men ikke synonymer. Coaching er et helt bestemt syn på hvordan frigjøre menneskelig potensial.

Tekst: Tove Mette Pedersen
Foto: Anniken Valstad

Når vi kommuniserer med andre mennesker, kan det være lett å komme med egne råd og synspunkter. Dette henger sammen med at vi har en trang til å ville hjelpe personene vi snakker med. Jan Georg Kristiansen forklarer at når du coacher er det grunnleggende å holde denne trangen tilbake, og sette egne tanker og meninger til side.

- Selv om coaching har fellestrekk med og slektsbånd til andre velkjente fag, metoder og teknikker, er dette et fagområde som står på egne bein. Når en person utøver rådgiverfri coaching, skal han eller hun være ideelt sett nøytral og nullstilt, sier Kristiansen.

Rådgivningsfri sone


Hvis vi tenker vi oss en skala for kommunikasjon, vil samtaler med rådgivning ligge i den ene enden av skalaen og rådgivningsfrie samtaler vil ligge i den andre. Coaching hører til ytterst på den rådgivningsfrie sonen. (Se illustrasjon) Målet med coachingen er å utløse positive krefter hos den som blir coachet, slik at vedkommende blir i stand til å hjelpe seg selv. På denne måten får personen et eierskap til løsningene, noe som i følge Kristiansen er en forutsetning for indre motivasjon, læring og utvikling.



- Det er et viktig prinsipp at coachen og samtalepartneren er likeverdige parter i dialogen. Coachen må være nysgjerrig og ydmyk, og ikke ha en autoritetsrolle. Dette krever at coachen må arbeide bevisst under samtalen for å opprettholde det likeverdige forholdet. Coachens egen enighet eller uenighet må omgjøres til uttrykt nygjerrighet, alternativt tilbys som eget forslag, og da er det rådgivercoaching, tilføyer han.

Coaching er bevegelse


Kristiansen er medforfatter av heftet “Coaching i skolen – personlig veiledning”. Der står det blant annet at: “Coaching er bevegelse. En person som coaches, er i bevegelse, i drift mot noe positivt som åpner opp for energi og handlig. Coaching har hele personen i fokus, gjerne med et jobb- eller studietemaer som delfokus.” Heftet tar også opp hvordan coaching kan bidra til å utvikle lærende team og organisasjoner.

ICF i Norge (International Coach Federation) legger til rette for internasjonal standardisering og profesjonalisering av coach-uttrykket og etiske retningslinjer. Organisasjonen arrangerer sertifiseringer og konferanser for coacher og andre interesserte (www.icfnorge.no), i samarbeid med lokale coach-relaterte foreninger

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204