Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

ICF 11 kjernekompetanser - Hvordan komme dit?

Erickson coacher jobber aktivt med ICFs 11 kjernekompetanser:

Siste norske versjon finnes her,

og siste engelske versjon finnes her.

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her

International Coach Federation (ICF) har 11 kjernekompetanser. Disse er utviklet for å skape en større forståelse for de ferdigheter og den innstilling som kreves av en profesjonell coach.

Kompetansene kan brukes til å sammenligne coachutdannelser, hva som forventes av ICF's medlemmer, og treningen som den enkelte coach har mottatt. I tillegg danner kompetansene et grunnlag for eksamen ved ICF's sertifiseringer av coacher.

A. Legge grunnlaget for Coachingen

1. Møte etiske retningslinjer og profesjonell standard

Å forstå Coachingetikk- og standard og ha evnen til å tilpasse denne i alle Coachingsituasjoner.

2.  Etablere Coaching-kontrakten

Evne til å forstå hva som kreves i interaksjonen mellom Coach og coachee, og å bli enig med potensielle og nye kunder om Coachingprosessen og -relasjonen.
 

B. Skape gjensidig relasjon (rapport)

3. Etablere tillit og nærhet med coachee

Evne til  å skape et trygt og støttende klima som hele tiden bygger oppunder for gjensidig tillit og respekt.

4. Coaching nærværet

Evne til  å være helt klar i bevisstheten og å kunne skape en spontan relasjon med coachee og benytte en personlig kommunikasjonsstil som er åpen, fleksibel og tillitsvekkende.
 

C. Kommunisere effektivt

5. Aktivt lyttende

Evne til helt og holdent fokusere på hva samtalepartneren sier og ikke sier, og i samsvar med coachees ønsker, forstå innholdet av hva som sies samt støtte personen slik at han/hun klarer å uttrykke seg på sin måte.

6. Gode og virkningsfulle spørsmål

Evne til å stille spørsmål som åpner for den informasjon som gir maksimalt utbytte for Coachingrelasjonen og coachee.

7. Direkte kommunikasjon

Evne til å kommunisere effektivt under Coachingsesjonen og å utnytte språket på en slik måte at det får størst mulig positiv betydning for coachee.
 

D. Fasilitere læring og resultatoppnåelse

8. Skape bevissthet og forståelse

Evne til å integrere og evaluere ulike informasjonskilder og gjøre fortolkninger som hjelper coachee til bevissthet og dermed oppnå det ønskede resultat.

9. Skape forutsetninger for handling

Evne til, sammen med coachee, å skape forutsetninger for kontinuerlig læring gjennom Coachingprosessen og i situasjoner i arbeids- og privatlivet, og for å utføre nye handlinger som effektivt leder til coachees ønskede resultat.

10. Planlegging og målsetting

Evne til å utvikle og opprettholde en god og effektiv plan i Coachingen sammen med coachee.

11. Håndtere fremgang og coachees evne til å ta ansvar for egne beslutninger og handlinger

Evne til å holde fokus på hva som er viktig for coachee og holde coachee ansvarlig for å gjennomføre den nødvendige handling for å oppnå sine mål.

Erickson følger aktivt ICFs 11 kjernekompetanser. Siste versjon finnes på

LINK TIL:
http://www.icfnorge.no/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=165
LINK TIL:
http://www.coachfederation.org/research-education/icf-credentials/core-competencies/

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204