Siste nytt

Sissel Andersen - "Hva har jeg brukt coachutdanningen min til !" - fremskrittet, fra godt betalt leder, til alene som selvstendig. Stafettpinnen.

Coach-utdanningen er min egen verktøykasse og mulighetsåpner. Coach-utdanningen hos Erickson, har gitt meg muligheten til å til å realisere målet mitt med å komme videre og starte eget firma. Den har gitt meg en verdifull verktøykasse i arbeidet som både lederutvikler, mental trener og foredragsholder. Utdanningen har vært som en reise. Mitt utgangspunkt var et ønske om å bli skikkelig god i coaching-faget. Uttalelsen fra min lederkollega; «hva hindrer deg i å gjøre det da?», husker jeg godt – det ga meg ekstra dytt til å starte på utdannelsen til profesjonell coach. Siden da har det skjedd mye -

Les mer

Personvern - GDPR

Kjære venner, Du har sikkert hørt om den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018. Vi skriver derfor til deg for å fortelle deg at vi har gjort noen endringer i retningslinjene våre, for å kunne styrke dine personvernrettigheter og for å gi deg mer klarhet og kontroll over hvordan vi bruker informasjonen din. Du har sikkert mottatt ganske mange e-postmeldinger om dette allerede, så derfor vil også vi holde dette kort, slik at du kan komme tilbake til coachingen din! Vennligst les de nye vilkårene her og detaljene om hva vi har gjort for å forberede den nye GDPR her.

Les mer

ICF 11 kjernekompetanser - Hvordan komme dit?

Erickson coacher jobber aktivt med ICFs 11 kjernekompetanser:

Siste norske versjon finnes her,

og siste engelske versjon finnes her.

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her

International Coach Federation (ICF) har 11 kjernekompetanser. Disse er utviklet for å skape en større forståelse for de ferdigheter og den innstilling som kreves av en profesjonell coach.

Kompetansene kan brukes til å sammenligne coachutdannelser, hva som forventes av ICF's medlemmer, og treningen som den enkelte coach har mottatt. I tillegg danner kompetansene et grunnlag for eksamen ved ICF's sertifiseringer av coacher.

A. Legge grunnlaget for Coachingen

1. Møte etiske retningslinjer og profesjonell standard

Å forstå Coachingetikk- og standard og ha evnen til å tilpasse denne i alle Coachingsituasjoner.

2.  Etablere Coaching-kontrakten

Evne til å forstå hva som kreves i interaksjonen mellom Coach og coachee, og å bli enig med potensielle og nye kunder om Coachingprosessen og -relasjonen.
 

B. Skape gjensidig relasjon (rapport)

3. Etablere tillit og nærhet med coachee

Evne til  å skape et trygt og støttende klima som hele tiden bygger oppunder for gjensidig tillit og respekt.

4. Coaching nærværet

Evne til  å være helt klar i bevisstheten og å kunne skape en spontan relasjon med coachee og benytte en personlig kommunikasjonsstil som er åpen, fleksibel og tillitsvekkende.
 

C. Kommunisere effektivt

5. Aktivt lyttende

Evne til helt og holdent fokusere på hva samtalepartneren sier og ikke sier, og i samsvar med coachees ønsker, forstå innholdet av hva som sies samt støtte personen slik at han/hun klarer å uttrykke seg på sin måte.

6. Gode og virkningsfulle spørsmål

Evne til å stille spørsmål som åpner for den informasjon som gir maksimalt utbytte for Coachingrelasjonen og coachee.

7. Direkte kommunikasjon

Evne til å kommunisere effektivt under Coachingsesjonen og å utnytte språket på en slik måte at det får størst mulig positiv betydning for coachee.
 

D. Fasilitere læring og resultatoppnåelse

8. Skape bevissthet og forståelse

Evne til å integrere og evaluere ulike informasjonskilder og gjøre fortolkninger som hjelper coachee til bevissthet og dermed oppnå det ønskede resultat.

9. Skape forutsetninger for handling

Evne til, sammen med coachee, å skape forutsetninger for kontinuerlig læring gjennom Coachingprosessen og i situasjoner i arbeids- og privatlivet, og for å utføre nye handlinger som effektivt leder til coachees ønskede resultat.

10. Planlegging og målsetting

Evne til å utvikle og opprettholde en god og effektiv plan i Coachingen sammen med coachee.

11. Håndtere fremgang og coachees evne til å ta ansvar for egne beslutninger og handlinger

Evne til å holde fokus på hva som er viktig for coachee og holde coachee ansvarlig for å gjennomføre den nødvendige handling for å oppnå sine mål.

Erickson følger aktivt ICFs 11 kjernekompetanser. Siste versjon finnes på

LINK TIL:
http://www.icfnorge.no/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=165
LINK TIL:
http://www.coachfederation.org/research-education/icf-credentials/core-competencies/