Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

ICF 11 kjernekompetanser - Hvordan komme dit?

Erickson coacher jobber aktivt med ICFs 11 kjernekompetanser:

Siste norske versjon finnes her,

og siste engelske versjon finnes her.

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her

International Coach Federation (ICF) har 11 kjernekompetanser. Disse er utviklet for å skape en større forståelse for de ferdigheter og den innstilling som kreves av en profesjonell coach.

Kompetansene kan brukes til å sammenligne coachutdannelser, hva som forventes av ICF's medlemmer, og treningen som den enkelte coach har mottatt. I tillegg danner kompetansene et grunnlag for eksamen ved ICF's sertifiseringer av coacher.

A. Legge grunnlaget for Coachingen

1. Møte etiske retningslinjer og profesjonell standard

Å forstå Coachingetikk- og standard og ha evnen til å tilpasse denne i alle Coachingsituasjoner.

2.  Etablere Coaching-kontrakten

Evne til å forstå hva som kreves i interaksjonen mellom Coach og coachee, og å bli enig med potensielle og nye kunder om Coachingprosessen og -relasjonen.
 

B. Skape gjensidig relasjon (rapport)

3. Etablere tillit og nærhet med coachee

Evne til  å skape et trygt og støttende klima som hele tiden bygger oppunder for gjensidig tillit og respekt.

4. Coaching nærværet

Evne til  å være helt klar i bevisstheten og å kunne skape en spontan relasjon med coachee og benytte en personlig kommunikasjonsstil som er åpen, fleksibel og tillitsvekkende.
 

C. Kommunisere effektivt

5. Aktivt lyttende

Evne til helt og holdent fokusere på hva samtalepartneren sier og ikke sier, og i samsvar med coachees ønsker, forstå innholdet av hva som sies samt støtte personen slik at han/hun klarer å uttrykke seg på sin måte.

6. Gode og virkningsfulle spørsmål

Evne til å stille spørsmål som åpner for den informasjon som gir maksimalt utbytte for Coachingrelasjonen og coachee.

7. Direkte kommunikasjon

Evne til å kommunisere effektivt under Coachingsesjonen og å utnytte språket på en slik måte at det får størst mulig positiv betydning for coachee.
 

D. Fasilitere læring og resultatoppnåelse

8. Skape bevissthet og forståelse

Evne til å integrere og evaluere ulike informasjonskilder og gjøre fortolkninger som hjelper coachee til bevissthet og dermed oppnå det ønskede resultat.

9. Skape forutsetninger for handling

Evne til, sammen med coachee, å skape forutsetninger for kontinuerlig læring gjennom Coachingprosessen og i situasjoner i arbeids- og privatlivet, og for å utføre nye handlinger som effektivt leder til coachees ønskede resultat.

10. Planlegging og målsetting

Evne til å utvikle og opprettholde en god og effektiv plan i Coachingen sammen med coachee.

11. Håndtere fremgang og coachees evne til å ta ansvar for egne beslutninger og handlinger

Evne til å holde fokus på hva som er viktig for coachee og holde coachee ansvarlig for å gjennomføre den nødvendige handling for å oppnå sine mål.

Erickson følger aktivt ICFs 11 kjernekompetanser. Siste versjon finnes på

LINK TIL:
http://www.icfnorge.no/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=165
LINK TIL:
http://www.coachfederation.org/research-education/icf-credentials/core-competencies/