Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Ericksons verdier - Hva tror vi på?

Erickson definerer seg selv som en aktør i ”human potential”-bevegelsen,
dermed tror vi at alle mennesker har evnen til livslang læring og utvikling.

Milton Ericksons positive menneskesyn

Våre kjerneverdier bygger på Milton Ericksons positive menneskesyn:
•    1. Mennesker er født OK og er dermed egentlig OK også nå,
•    2. Mennesker innehar egentlig alle nødvendige ressurser,
•    3. Mennesker velger det relativt beste alternativ for seg der og da,
•    4. Enhver adferd har en positiv intensjon bak intensjonen,
         og når mennesket gjenoppdager kjerneintensjonen:
•    5. Forandring er uunngåelig

Milton Erickson hadde denne grunnleggende overbevisningsrekke om de han hjalp.
Erickson coacher bruker også dette som hjelp til å beholde sin ro og fokus i coaching
og holde 100% fokus på kunden.

Erickson coaching passer for deg
som gjennom coach-posisjon ønsker å få frem det beste hos andre.

Coachende væremåte, coaching, coach-posisjon -
når det er viktigere å respektere den andres ståsted
enn å formidle egne tanker og løsninger.

ICFs etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Videre er vi et aktivt og sentralt medlem i ICF - Internatioal Coach Federation, og står sammen med ICF for coaching som respekterer klienten som ekspert på sitt privat- og yrkesliv og tror at hver klient er kreativ, hel, handlingsdyktig og ressurssterk.

Ut fra disse forutsetningene er det coachens ansvar å:
    1.    Oppdage, klargjøre og stå bak det som kunden ønsker å oppnå
    2.    Oppmuntre kunden til selvinnsikt
    3.    Lokke frem kundens egne løsninger og strategier
    4.    Holde kunden ansvarlig

ICF har med innspill fra Erickson utviklet etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her