Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.mai: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/5-2018= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, kurs-forfriskninger/frukt/snacks og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. mai:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Ericksons verdier - Hva tror vi på?

Erickson definerer seg selv som en aktør i ”human potential”-bevegelsen,
dermed tror vi at alle mennesker har evnen til livslang læring og utvikling.

Milton Ericksons positive menneskesyn

Våre kjerneverdier bygger på Milton Ericksons positive menneskesyn:
•    1. Mennesker er født OK og er dermed egentlig OK også nå,
•    2. Mennesker innehar egentlig alle nødvendige ressurser,
•    3. Mennesker velger det relativt beste alternativ for seg der og da,
•    4. Enhver adferd har en positiv intensjon bak intensjonen,
         og når mennesket gjenoppdager kjerneintensjonen:
•    5. Forandring er uunngåelig

Milton Erickson hadde denne grunnleggende overbevisningsrekke om de han hjalp.
Erickson coacher bruker også dette som hjelp til å beholde sin ro og fokus i coaching
og holde 100% fokus på kunden.

Erickson coaching passer for deg
som gjennom coach-posisjon ønsker å få frem det beste hos andre.

Coachende væremåte, coaching, coach-posisjon -
når det er viktigere å respektere den andres ståsted
enn å formidle egne tanker og løsninger.

ICFs etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Videre er vi et aktivt og sentralt medlem i ICF - Internatioal Coach Federation, og står sammen med ICF for coaching som respekterer klienten som ekspert på sitt privat- og yrkesliv og tror at hver klient er kreativ, hel, handlingsdyktig og ressurssterk.

Ut fra disse forutsetningene er det coachens ansvar å:
    1.    Oppdage, klargjøre og stå bak det som kunden ønsker å oppnå
    2.    Oppmuntre kunden til selvinnsikt
    3.    Lokke frem kundens egne løsninger og strategier
    4.    Holde kunden ansvarlig

ICF har med innspill fra Erickson utviklet etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her