Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Ericksons verdier - Hva tror vi på?

Erickson definerer seg selv som en aktør i ”human potential”-bevegelsen,
dermed tror vi at alle mennesker har evnen til livslang læring og utvikling.

Milton Ericksons positive menneskesyn

Våre kjerneverdier bygger på Milton Ericksons positive menneskesyn:
•    1. Mennesker er født OK og er dermed egentlig OK også nå,
•    2. Mennesker innehar egentlig alle nødvendige ressurser,
•    3. Mennesker velger det relativt beste alternativ for seg der og da,
•    4. Enhver adferd har en positiv intensjon bak intensjonen,
         og når mennesket gjenoppdager kjerneintensjonen:
•    5. Forandring er uunngåelig

Milton Erickson hadde denne grunnleggende overbevisningsrekke om de han hjalp.
Erickson coacher bruker også dette som hjelp til å beholde sin ro og fokus i coaching
og holde 100% fokus på kunden.

Erickson coaching passer for deg
som gjennom coach-posisjon ønsker å få frem det beste hos andre.

Coachende væremåte, coaching, coach-posisjon -
når det er viktigere å respektere den andres ståsted
enn å formidle egne tanker og løsninger.

ICFs etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Videre er vi et aktivt og sentralt medlem i ICF - Internatioal Coach Federation, og står sammen med ICF for coaching som respekterer klienten som ekspert på sitt privat- og yrkesliv og tror at hver klient er kreativ, hel, handlingsdyktig og ressurssterk.

Ut fra disse forutsetningene er det coachens ansvar å:
    1.    Oppdage, klargjøre og stå bak det som kunden ønsker å oppnå
    2.    Oppmuntre kunden til selvinnsikt
    3.    Lokke frem kundens egne løsninger og strategier
    4.    Holde kunden ansvarlig

ICF har med innspill fra Erickson utviklet etiske retningslinjer og kjernekompetanser

Mer om Ericksons kjernekompetanser finnes her