Siste nytt

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Gratulerer til norges 5. ICF-coach på MCC nivå: Anna Lebedeva

Det finnes omlag 850 MCC'er i verden og Norges fikk sin 5. MCC i juli! Når man vet at stryk% er ca. 95% i dette praktiske håndtverket på MCC-nivået, er det ekstra spesielt at Anna valgte gjennomføre ICF-coachsertifiserings-prosessen på engelsk som fremmedspråk. På Annas Facebook-side skriver hun: "Jeg vil gjerne gi uttrykk for takknemlighet til mentorene mine: Carly Andersen, Judy Sabbah, Jan Georg Kristiansen, Leda Turai, mine kunder Maxim Oshurkov, Peter Stefani, Julia Ershova, Luciano Boccucci, Alexey Sidnev for tillatelse til å bruke vår samtale for ICF-akkreditering, Marilyn Atkinson og alle Erickson-teamene for støtte på denne lange og svingete veien. Ja, det er mulig å gjennomføre MCC-nivå coaching i Erickson stil og på fremmedspråk. Takk alle sammen!" #icf #mcc

Les mer

Profesjonelle dialoger-Hvordan redde Ullern vgs?

Profesjonelle dialoger. Coaching og relasjonskompetanse i skolen
Pål Riis og Jan Georg Kristiansen
, Universitetsforlaget, 2008
182 sider, norsk Boksalg her

I denne boken følger vi Ullern videregående skole i Oslo fra 2001-2008. Skolen går i denne perioden fra å være nedleggingstruet, ha dårlige resultater og svært lav søkning til å bli en populær og godt søkt nasjonal demonstrasjonsskole som kan vise til gode resultater gjennom systematisk endrings- og utviklingsarbeid. Et sentralt fokus er en bevisst satsning på å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. Boken gir mange praktiske eksempler på hvordan Ullern systematisk har anvendt coaching og relasjonskompetanse i organisasjons- og personalutvikling. Leseren får også en innføring i relasjonelle perspektiver og verktøy knyttet til de to dialogformene.   

Del 1: På kanten av stupet
Kap. 1.  Nedleggingstrussel
Kap. 2. Krise, nye ideer og endringsagenter
Kap. 3. Vendepunktet
Kap. 4. Ledelsesendring
Del 2: Relasjonskompetanse i skolen
Kap. 5. Relasjonskompetanse – en innføring
Kap. 6. Dialogbasert kvalitetsutvikling
Kap. 7. Relasjonsanalyse
Del 3: Om coaching
og coachende væremåte i skolen
Kap. 8. Coachende eller coaching?
Kap. 9. Verktøykasse for coachingsamtaler
Kap. 10. Å coache en elev
Kap. 11. Coaching og organisasjonsutvikling
Kap. 12. Å utvikle en coachende lederstil
Epilog: Og nå har vi tatt et langt steg fram

Coaching har de siste årene hatt stor innflytelse over alle dialogformer. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre at det er mer fruktbart å fokusere på løsninger enn på problemer. Relasjonskompetanse tar utgangspunkt i at elever, foreldre, lærere og ledere har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Det innebærer at den som er ansvarlig for dialogens kvalitet er personlig til stede i samtalen, og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen.

Pål Riis er rektor ved Ullern videregående skole i Oslo. Han er utdannet lektor med videreutdanning i veiledning og utdanningsledelse fra Universitet i Oslo og Handelshøyskolen BI, og etterutdanning som coach fra Coachutdanning Erickson.

Jan Georg Kristiansen er godkjent ”Master Certified Coach” og daglig leder og fagansvarlig for Coachutdanning Erickson. Han har 20 års erfaring fra undervisning, leder- og teamutvikling, læringsstrategier og coaching.