Siste nytt

GDPR (ikke publisert)

Kjære venner, Du har sikkert hørt om den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018. Vi skriver derfor til deg for å fortelle deg at vi har gjort noen endringer i retningslinjene våre, for å kunne styrke dine personvernrettigheter og for å gi deg mer klarhet og kontroll over hvordan vi bruker informasjonen din. Du har sikkert mottatt ganske mange e-postmeldinger om dette allerede, så derfor vil også vi holde dette kort, slik at du kan komme tilbake til coachingen din!

Les mer

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

Profesjonelle dialoger-Hvordan redde Ullern vgs?

Profesjonelle dialoger. Coaching og relasjonskompetanse i skolen
Pål Riis og Jan Georg Kristiansen
, Universitetsforlaget, 2008
182 sider, norsk Boksalg her

I denne boken følger vi Ullern videregående skole i Oslo fra 2001-2008. Skolen går i denne perioden fra å være nedleggingstruet, ha dårlige resultater og svært lav søkning til å bli en populær og godt søkt nasjonal demonstrasjonsskole som kan vise til gode resultater gjennom systematisk endrings- og utviklingsarbeid. Et sentralt fokus er en bevisst satsning på å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. Boken gir mange praktiske eksempler på hvordan Ullern systematisk har anvendt coaching og relasjonskompetanse i organisasjons- og personalutvikling. Leseren får også en innføring i relasjonelle perspektiver og verktøy knyttet til de to dialogformene.   

Del 1: På kanten av stupet
Kap. 1.  Nedleggingstrussel
Kap. 2. Krise, nye ideer og endringsagenter
Kap. 3. Vendepunktet
Kap. 4. Ledelsesendring
Del 2: Relasjonskompetanse i skolen
Kap. 5. Relasjonskompetanse – en innføring
Kap. 6. Dialogbasert kvalitetsutvikling
Kap. 7. Relasjonsanalyse
Del 3: Om coaching
og coachende væremåte i skolen
Kap. 8. Coachende eller coaching?
Kap. 9. Verktøykasse for coachingsamtaler
Kap. 10. Å coache en elev
Kap. 11. Coaching og organisasjonsutvikling
Kap. 12. Å utvikle en coachende lederstil
Epilog: Og nå har vi tatt et langt steg fram

Coaching har de siste årene hatt stor innflytelse over alle dialogformer. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre at det er mer fruktbart å fokusere på løsninger enn på problemer. Relasjonskompetanse tar utgangspunkt i at elever, foreldre, lærere og ledere har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Det innebærer at den som er ansvarlig for dialogens kvalitet er personlig til stede i samtalen, og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen.

Pål Riis er rektor ved Ullern videregående skole i Oslo. Han er utdannet lektor med videreutdanning i veiledning og utdanningsledelse fra Universitet i Oslo og Handelshøyskolen BI, og etterutdanning som coach fra Coachutdanning Erickson.

Jan Georg Kristiansen er godkjent ”Master Certified Coach” og daglig leder og fagansvarlig for Coachutdanning Erickson. Han har 20 års erfaring fra undervisning, leder- og teamutvikling, læringsstrategier og coaching.