Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Coaching i skolen - Hvordan endre innenfra?

Marit Klyve, Jan Georg Kristiansen og Pål Riis, Pedlex, 2005
60 sider, norsk Boksalg her

 Coaching representerer et nytt område i skolen. Ordet coach kan best oversettes med vogn, i betydningen noe som frakter mennesker fra der de er, til dit de ønsker å komme. Vi kan også bruke et bilde og si at coaching er datteren av filosofi og psykologi, søsteren til faglig veiledning og kusinen til konsultasjon, rådgiving og mentoring (Gjerde 2003). Disse «slektningene» er kjente fagområder innen skole og vitenskap, og vi har derfor mye kunnskap og erfaring å bygge på når vi tar i bruk coaching.

I dette heftet definerer vi coaching som en forandringsprosess, der den enkelte person, gruppe eller team selv tar ansvar for sin egen utvikling og eventuelle suksess. Coaching er en helt bestemt måte å frigjøre menneskelig potensial på, og står som fagområde helt på egne bein, selv om det har fellestrekk med og slektskapsbånd til andre velkjente fag, metoder og teknikker.

Kravene i dagens skole, blant annet om tilpasset opplæring, utvikling av lærerrollen og innføring av kontaktlærersystemet, fører til at lærerens ansvar utvides, og det stilles større krav til lærerens kommunikative ferdigheter. Kravene gjelder ikke bare læreren, men hele skolen, også eleven, som i større grad får ansvar for å utvikle læringsstrategier for sin egen utvikling. Coaching kan være en nyttig og effektiv metode i dette arbeidet.

Når en lærer eller skoleleder utøver coaching, er han eller hun mest mulig nøytral og nullstilt, det vil si at vedkommende greier å holde tilbake trangen til å hjelpe den andre ved å komme med egne råd og synspunkter. Målet er å utløse positive krefter hos samtale-partneren, og hovedspørsmålet vi stiller oss som coach, er hvordan vi kan hjelpe den andre til å hjelpe seg selv.

I mitt arbeid trener jeg på å  bruke ha en coachende væremåte i samspill med barn og voksne, og å bruke coaching-verktøy i samtale med kollegaer, foresatte og elever. Jeg synes boken gir en lettfattelig introduksjon til ordet "coaching" som er nytt for mange i skolesammenheng. De metodene innenfor coaching som er trukket frem er enkelt fremstilt,  og konkrete eksempler viser hvordan du kan komme igang på ulike nivå i organisasjonen. Med de nye utfordringene som ligger i  "kunnskapsløftet",  gir mulighetene som boken viser inspirasjon til å jobbe videre med "coaching i skolen".
Mette Rasmussen
Sosiallærer ved Huseby skole i Oslo, 2006
Rektor Midtstuen skolen, Oslo, 2009