Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Return on Erickson Coaching - Hva forventes?

Artikkel fra Aftenposten 2008. Last ned PDF her

 

Hvorfor coaching?

Effekter av coaching - Forskningsresultater

Undersøkelser viser resultat:

  • - Coaching fører til at individet lærer mer om seg selv og får nye ferdigheter (Gegner 1997)
  • - Eldre forskning blant team viser at coaching kan forbedre kvaliteten på gruppeprosesser (Kaplan og Schein 1988)
  • - Coaching er det verktøy som er mest virkningsfullt for å få til personlig endring (Eggers og Clark 2000)
  • - Coaching gjør at ledere gjør ting annerledes og dette er målt til å ha 500 % større gevinst i forhold til kostnad ved coaching (Anderson 2001)
  • - Coaching gir 5 ganger så stor økonomisk gevinst som det kostnaden for coaching var (McGovern 2001) 
  • - Coaching fører til økt grad av læring, økt selverkjennelse og økt grad av personlig utvikling og dermed til mer effektiv ledelse (Kampa & White 2002)
  • - Coaching fårledere til å føle seg mer verdtsatt og har en positiv effekt på arbeidsmiljøet (Wales 2003)

(Kilde: Ann Ramona Lundegård, presentasjon på BI 20133)