Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Coachende væremåte - Hva er bakgrunnen?

Naboen til coaching kaller vi "coachende væremåte". Hva er det?

Coachende væremåte er en måte å ta folk på alvor. Coachende væremåte er en generell ferdighet for mennesker for å bidra til et bedre liv, finne veien til suksess og oppfylle drømmer.  Mange bruker det i sin nåværende jobb for å få til en bedre dialog med de ansatte. Andre ønsker fokus på personlig vekst med større selvinnsikt. Coachende væremåte er med andre ord for alle. Og coaching og coach-posisjon er for oss en spesial-kompetanse det krever lang rutine for å kunne beherske!

Formålet med et tydelig coachingspråk

Fordi samfunnet og coaching-miljøet manglet entydige begreper, laget vi i 2003 ordet "coachende væremåte" som et eget uttrykk, etterfulgt av "anerkjennende kommunikasjon". Formålet er å bygge en respektfull språkbro mellom det nykommeren coaching og de eldre slektningene mentoring, veiledning, undervisning, rådgivning etc.

Hva er bakgrunnen for begrepene

ECN: Etter at vi i ECN (Erickson Coaching Nordic) hadde arrangert coachingkurs i Norge siden 1998, erfarte vi etter noen år at det de fleste kunder var ute etter var først og fremst coachende væremåte for egen bruk. Et mindretall ville praktisere eksplisitt coaching som coaching-eksperter.

Ordet ble brukt i bøkene ”Coaching i skolen” (2005 Pedlex, Klyve, Kristiansen, Riis) og "Profesjonelle dialoger" (2008, Universitetsforlaget, Riis, Kristiansen). Disse bøkene er de første coaching- casene der coaching har blitt anvendt først og fremst som innspill til verktøy for å utvikle en coachende væremåte i daglig ledelse og i daglig undervisning. Et klart skille har blitt skapt mellom coaching  og coachende væremåte. Merk at "coaching" er et aktivt verb, og "coachende" er et adjektiv eller adverb som forklarer det påfølgende ord. I 2007 bygget vi på med begrepet "anerkjennende kommunikasjon" for å tydeliggjøre coachingspråket.