Siste nytt

Sissel Andersen - "Hva har jeg brukt coachutdanningen min til !" - fremskrittet, fra godt betalt leder, til alene som selvstendig. Stafettpinnen.

Coach-utdanningen er min egen verktøykasse og mulighetsåpner. Coach-utdanningen hos Erickson, har gitt meg muligheten til å til å realisere målet mitt med å komme videre og starte eget firma. Den har gitt meg en verdifull verktøykasse i arbeidet som både lederutvikler, mental trener og foredragsholder. Utdanningen har vært som en reise. Mitt utgangspunkt var et ønske om å bli skikkelig god i coaching-faget. Uttalelsen fra min lederkollega; «hva hindrer deg i å gjøre det da?», husker jeg godt – det ga meg ekstra dytt til å starte på utdannelsen til profesjonell coach. Siden da har det skjedd mye -

Les mer

Personvern - GDPR

Kjære venner, Du har sikkert hørt om den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018. Vi skriver derfor til deg for å fortelle deg at vi har gjort noen endringer i retningslinjene våre, for å kunne styrke dine personvernrettigheter og for å gi deg mer klarhet og kontroll over hvordan vi bruker informasjonen din. Du har sikkert mottatt ganske mange e-postmeldinger om dette allerede, så derfor vil også vi holde dette kort, slik at du kan komme tilbake til coachingen din! Vennligst les de nye vilkårene her og detaljene om hva vi har gjort for å forberede den nye GDPR her.

Les mer

Coachende væremåte - Hva er bakgrunnen?

Naboen til coaching kaller vi "coachende væremåte". Hva er det?

Coachende væremåte er en måte å ta folk på alvor. Coachende væremåte er en generell ferdighet for mennesker for å bidra til et bedre liv, finne veien til suksess og oppfylle drømmer.  Mange bruker det i sin nåværende jobb for å få til en bedre dialog med de ansatte. Andre ønsker fokus på personlig vekst med større selvinnsikt. Coachende væremåte er med andre ord for alle. Og coaching og coach-posisjon er for oss en spesial-kompetanse det krever lang rutine for å kunne beherske!

Formålet med et tydelig coachingspråk

Fordi samfunnet og coaching-miljøet manglet entydige begreper, laget vi i 2003 ordet "coachende væremåte" som et eget uttrykk, etterfulgt av "anerkjennende kommunikasjon". Formålet er å bygge en respektfull språkbro mellom det nykommeren coaching og de eldre slektningene mentoring, veiledning, undervisning, rådgivning etc.

Hva er bakgrunnen for begrepene

ECN: Etter at vi i ECN (Erickson Coaching Nordic) hadde arrangert coachingkurs i Norge siden 1998, erfarte vi etter noen år at det de fleste kunder var ute etter var først og fremst coachende væremåte for egen bruk. Et mindretall ville praktisere eksplisitt coaching som coaching-eksperter.

Ordet ble brukt i bøkene ”Coaching i skolen” (2005 Pedlex, Klyve, Kristiansen, Riis) og "Profesjonelle dialoger" (2008, Universitetsforlaget, Riis, Kristiansen). Disse bøkene er de første coaching- casene der coaching har blitt anvendt først og fremst som innspill til verktøy for å utvikle en coachende væremåte i daglig ledelse og i daglig undervisning. Et klart skille har blitt skapt mellom coaching  og coachende væremåte. Merk at "coaching" er et aktivt verb, og "coachende" er et adjektiv eller adverb som forklarer det påfølgende ord. I 2007 bygget vi på med begrepet "anerkjennende kommunikasjon" for å tydeliggjøre coachingspråket.