Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som f.eks. har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Coachende lederstil - Hva er fremtiden?

Q1. Naboen til ledelse kaller vi "coachende lederstil". Hva er det?

ECN: Den coachende væremåte i ledelse vil for en leder bety kunsten å kombinere lederrollens initiativ, styrke og forkjørsrett for "egen agenda", med coachrollens positive menneskesyn, respekt og rom for "den andres" agenda. Vi kan si at coachende lederstil er situasjonsbetinget; tillitsbasert ledelse er synonymt.

Q2. Vil ikke en coachende lederstil være en svak lederstil i praksis?

ECN: En coachende væremåte i ledelse (”coachende lederstil” ), er for oss smart ledelse og tillitsbasert ledelse. Det vil si at lederen  kombinerer sin klassiske tydelighet, med våkne antenner som forteller eksakt når det vil være nyttigere å holde seg tilbake, observere, lytte, gjerne  teste ut eget utspill på tankenivå, eventuelt justere litt, og deretter gjøre det som må gjøres og si det som må sies. Det betyr at coachende lederstil  (”coachende væremåte i ledelse” ) kan være meget kraftfullt og tydelig ledelse. Og uansett er en coachende lederstil smartere og mer energi-sparende enn ”lite coachende lederstil”.

Q3. Er ikke coachende lederstil noe en leder gjør som har deltatt på et coachingkurs og deretter vil bruke coaching i sin ledelse?

ECN: Det er en vanlig misforståelse. Og særlig hvis lederen prøver bruke ”kursversjon-coaching” på sine medarbeidere, kan slik ledelse bli feil.  Prøver vi se noe tilbake i tid, var det siden tidlig på 2000-tallet flere coachkurs-arrangører som var seg lite bevisst skillet mellom ledelse og coaching, og begrepene ble blandet. Det betød at etter noen kursdager med coachingteknikker, ble deltakerne oppfordret til å bruke coaching i det daglige, "kom medarbeider så skal jeg coache deg..."…  

Hvis egne medarbeidere ble utsatt for slik ledelse, kom det dessverre en del uheldig ut av det. Vi mener at lederen ikke kan coache sine egne medarbeidere i full rådgivningsfri sone. Det lederen kan gjøre er å justere på sin egen kommunikasjonsstil vs egne medarbeidere til en mer coachende væremåte; slik blir det medarbeiderfokusert og tillitsbasert ledelse.