Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Om coaching - Hva mener Erickson i debatten?

Den moderne coachingbevegelsen har tilbudt nye aspekter og vindretninger i kommunikasjonsfagene. Vi mener at en unik vindretning som coaching viser vei til, kan formuleres som "ambisjonen om 100% kundefokusert konfidensiell samtale". En slik definisjon på coaching muliggjør en objektiv og respektfull sammenlikning med andre kommunikasjons-metoder og -former. Med det utpeker det seg et relevant resultatmål for coaching hvor det coach-spesifikke i coaching fokuserer på ekstremt kunde-lojalitet til alle kundens beslutninger og tiltak. En coach er en profesjonell samtalepartner som benytter et sett med kraftfulle verktøy i samtalen. Målet er at samtalepartneren selv skal oppdage egne meningsfulle svar. Nærværende tilstedeværelse (Mindfulness) er en naturlig del av coachens væremåte.

Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet.

Erickson Coaching synes det er viktig at bransjen klarer å legge til grunn prinsippielle definisjoner av ordet ”coaching” som får frem hva som er unikt ved coaching, og som skiller seg fra andre kommunikasjonsformer som veiledning, mentoring, mental trening og rådgivning. Dermed kan vi presist si hvordan coaching kan bidra inn i disse populære kommunikasjonsformene.

Denne seksjonen i www.erickson.no er vår hovedarena for denne debatten.

Hva er en god coach?

En god coach hjelper sin samtalepartner til å videreutvikle indre drivkrefter
og dermed få til de resultater de ønsker.

En god coach i coachrollen behøver ikke gi etter og gi deg konkrete råd,
men benytter forskjellige kraftfulle samtale- og spørsmålsteknikker
slik at du selv får det perspektivet du trenger for å finne meningsfulle svar.

Hva er ICF/Erickson-coaching?

"ICF/Erickson definisjon på coaching:
Coaching er ambisjonen om en 100% konfidensiell, kundefokusert samtale.

Definisjonen med ingress, blir litt lenger:
Coaching er ambisjonen om en 100% konfidensiell, kundefokusert samtale,
med varig effekt, fordi  
fokuspersonen (samtalepartner/kunden/coachee)
eier alle mål, delmål og formål"

Vi mener at det unike ved coaching (som "ambisjonen om 100% kundefokusert konfidensiell samtale), sammenliknet med andre kommunikasjons-metoder,
er et resultatformål om
"ekstremt kunde-eierskap
og dermed lojalitet til alle kundens beslutninger og tiltak".

Erickson i Norge har regelmessige Minikurser som viser den anvendte siden av hvordan vi i Erickson får til de varige endringer i nervesystem/hjerne og kropp. Se link for video av hvordan nye nervebaner skapes ved læring (i nevrovitenskapen kalt nevroplastisitet).

Jan Georg Kristiansen, Norges første ICF-sertifiserte MCC-coach i Norge (2005) uttaler; - "ICF-Coaching er som en idrettsgren, der suksess-kriteriet er graden av å gi kunden det fulle tenke- og meningsrom; altså maksimalt "pusterom", i naturlig "konkurranse" med meg som menneske i coachrolle. Dette perspektivet mener jeg gjør at coaching tilbyr noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av de eldre "-ing-slektingene: veiledning, mentoring, undervisning og ledning. «Ekstremt kunde-eierskap» er altså essensen. Uten en slik unikhet i definisjonen og på en forskningsbasert basis, tror jeg "coaching" om få år vil bli (ferdig-)"spist" (assimilert) av sine eldre slektninger. (Fordi denne assimilasjons-prosessen har pågått lenge allerede).

Alternative definisjoner:

"ICF/Erickson coaching er en forandringsprosess
hvor den enkelte (individ, gruppe eller team)
er ansvarlig for sin egen utvikling og suksess"

Definisjonen uttrykker det Erickson legger i coach-spesifikk coaching og er Erickson Norges praktisering av ICFs kjernekompetanser.  

Definisjonen tydeliggjør et skille mellom coach-spesifikk coaching og de mange blandingsformene for coaching som nå eksisterer. Videre om coaching definisjoner

I denne seksjonen jobber vi med Ericksons tanker rundt coaching, samt posisjoner som vi ønsker å få ut i samfunnsdebatten rundt coaching, coach-sertifiseringer, utdanning, trening, og anerkjennende kommunikasjon.

•    Hvor kommer alle coachene fra
•    Coaching sertifiseringer
•    ICF coaching
•    Erickson coaching
•    Samtalens kommunikasjonsskala
•    Coachende væremåte
•    Coachende lederstil
•    Return on Erickson coaching
•    Erickson coachposisjon