Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Hvorfor har vi navngitt etter folkeeventyrene?

For mange år siden oppdaget vi at utviklingsstegene som mennesker følger for å eie hele kommunikasjonsskalaen - fra autoritetssone til frisone - er samme historien som blir fortalt gjennom Folkeeventyrene.

Modul 1: Vi kaller denne modulen Visjonen/Askeladden

Deltakerne gis en grundig innføring i Ericksons etiske regler og ICF's retningslinjer ved coaching. Det vil si hvordan en coachingseanse skal gjennomføres og hva som skal inngå i den. Modulens fokus er å våge drømme og sette gode positive mål. Deltakerne får blant annet en første innsikt i Ericksons sentrale verktøy, "Coachingkvadranten". Det blir mye fokus på praktisering av verktøyene i grupper. 

Alle som deltar i modulen skal frem til neste modul begynner, ha ukentlige coachende samtaler i øvingsgrupper med 3 andre deltakere (pr. telefon eller ved fysisk møte).  Disse gruppene slår seg sammen i selvorganiserte kollokvie-/studiegrupper á 6-10 deltakere/2-3 triader som møtes for å øve og diskutere gjennomført modul i etterkant. Alle skal delta, også de som ikke planlegger å ta en ny modul nå.  

Modul 2: Vi kaller denne modulen Veien/Verktøy-skreppa

Kursdeltakerne får innsikt og trenes i flere verktøy. I denne modulen beveger vi oss videre i forhold til målet og fokuserer nå på hvordan vi skal oppnå målet. Hvilke er våre handlinger? 

Etter modul 2 fortsetter deltakerne nå i nye grupper med coachingtriader og kollokviegrupper, som etter Modul 1. Etter første samling i modul 2 har du nok kunnskap til at du kan begynne å coache egne kunder. Du vil dog merke at noen samtaler og møter fortsatt kan oppleves som tunge, men du holder lett din egen energi fra din nyervervede coachposisjon. Samling 2 og 3 gir samtaleverktøy for iverksettelse av mål og drømmer.

Vi anbefaler at du nå starter dokumenteringen av de 25 timene med coaching som skal være fullført, før du får godkjent eksamen for alle fire moduler. Vi anbefaler at du prissetter dine coachingtimer. Ta den pris du finner riktig i hht markedet.  Hvis gratiscoaching er aktuelt anbefaler ECN  i det minste en symbolsk timepris på 50 kr/t. Modul 2 er et basiskurs på 8 dager over 3 samlinger.

Modul 3: Vi kaller denne modulen Kjernen/De gode hjelperne

I denne modulen fokuseres det på å skape dyp læringsglede bortenfor det vi har normalt språk for. Vi ser på hva som bidrar til læring, hvordan bruke kroppens opplevelser av hindringer til læring, at læring skjer på ulike nivå og vi går fra læringsfrykt til læringsglede.

Vi arbeider med våre kommunikasjonsskaler, vi ser på samtalen og benytter kundens språkform og verdiord. Vi utvikler evnen til å kartlegge og anerkjenne motforestillinger og bruke disse for å sikre handlingsrom på veien mot ønsket mål. Vi går igjennom ulike spørsmålsteknikker. Utdyping og utvikling av prioriteringsverktøy.

Du fortsetter med øvingsgrupper og samler dine 25 betalende cocahingtimer. Modul 3 og 4 er en videregående enhet på 10 dager over 4 samlinger.

Modul 4: Vi kaller denne modulen ..og Halve kongeriket 

Vi jobber videre med å oppnå effektiv kommunikasjon og få en dypere forståelse av språkbrukens kraft. Vi ser hvor viktig det er å komme bak våre gamle motforestillinger for å få til endring eller ny atferd.

Synliggjøring av sammenhengen mellom grunnverdier og mål. Ytterligere styrking av kundens/medarbeiderens tro på og evne til å styre seg selv mot målet ved å forstå samspillet mellom EQ og IQ. Forståelse av hvordan alle coachingverktøy og -prosesser kan benyttes i ulike situasjone. Du forsetter å samle timer og har øvingsgrupper og kollokvier fram til alle har levert sin Modul 4 -Rapport (ca 3 måneder etter samling 4a).
Du kan nå kalle deg Erickson Profesjonell Coach og har forutsetningen til å søke opptak til Modul 5 Mestring, som er Ericksons vei direkte til ICF-sertifisering.

Produktark TASC eventyrtemaer downloades her