Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Hva lærer du gjennom TASC?


Produktark TASC særpreg downloades her
Hvorfor har vi navngitt etter folkeeventyrene?

Dine faglige fordeler av å velge Erickson’s profesjonelle coachutdanning:

    • ICF-sertifisert utdanning (ACTP siden 2003) 
    • Undervisning, fyldig kursdokumentasjon og alle eksamener på norsk
    • Lærere er MCC eller PCC med veldokumentert vellykket praksis i Norge 
    • Internasjonale gjesteforelesere av topp ICF-kvalitet 
    • Det beste av coach-spesifikk NLP 
    • kombinert med ICF-standard som blir ISO sertifisert i årene fremover.
    • Både strukturerte lederverktøy og myke coaching-verktøy 
    • Kursdager både helger og ukedager

Målgruppe: En liten overvekt av våre studenter er nøkkelpersonell, ledere, konsulenter, rådgivere og veiledere som vil ytterligere styrke sin coachende væremåte i kommunikasjon, veiledning og ledelse gjennom sitt arbeid. Omlag halvparten av studentene har mål om å lære seg og dokumentere spesialistferdigheter i ICF-sertifisert coaching, som kan defineres som kraften i rådgivningsfri kommunikasjon. Begge disse målgrupper vil få et helhetsbilde på hva en utdannelse innebærer og kan brukes til.

TASC omfatter 4 kompetansemoduler og en sertifiseringsmodul. Hver kompetansemodul strekker seg over 4 pensumdager fra klokken. 09:00 - 17:00 med tillegg av halve øvingsdager. Etter hver modul skal du inngå i en praksistriade, det vil si at to av dine kurskolleger og du skal møtes ukentlig og øve på de verktøy dere har fått kjennskap til i løpet av kursdagene, etter nærmere instrukser.  

Modul 1

 Prinsipper i coachinginspirert kommunikasjon
       • Hvordan skape trygghet 
       • Løsningsfokusering 
       • Forutsetning for å skape eierskap

• Spørreteknikker som skaper røde tråd fra visjon til samspill til gjennomføring
• Utvikling av evnen til å lytte for å kunne gi konstruktive tilbakemeldinger
       • Kunne gi konstruktive tilbakemeldinger 
       • holde målfokus 
       • orientere mot resultater

 Modul 2

• Implementering av visjon
       • strategisk kreativitet 
       • brainstormingverktøy 
       • visjonsklargjøring

• Forsterkning og videreutvikling av resultatfokus
• Realistisk planlegging og prosjektrelaterte verktøy
• Balanse mellom ulike gjøremål/ulike ønskede resultater
• Stå i balanse og forstå samspillet mellom alle deler av hjernen (bl.a. EQ og IQ)
• Hvordan sikre mestring

Modul 3

• Hvordan skape læring
       • hva bidrar til læring 
       • hvordan bruke hindringer til læring 
       • hvordan læring skjer på ulike nivå fra læringsfrykt til læringsglede

• Effektiv kommunikasjon
       • samtalefokus 
       • bruke kundens språkform og verdiord

• Utvikle evnen til å kartlegge og anerkjenne motforestillinger/ motstand
• og bruke disse som plattform for å sikre handlingsrom på veien mot ønsket mål
• Spørsmålsteknikker som
       • utfordrer kunden/medarbeidere 
       • motiverer kunden/medarbeideren til å ta ansvar for prosessen
• Utdyping og utvikling av prioriteringsverktøy
• Gå fra antagelser til realiteter 

Modul 4 

    • Effektiv kommunikasjon - dypere forståelse av språkbrukens kraft
    • Endring av eller ny atferd - evnen til å komme bak gamle motforestillinger
    • Synliggjøring av sammenhengen mellom grunnverdier og mål
    • Ytterligere styrking av kundens/medarbeiderens tro på 
    • og evne til å styre seg selv mot målet ved å forstå samspillet mellom EQ og IQ.
    • Forståelse hvordan coachingverktøy og prosesser kan benyttes i ulike situasjoner
    • Godkjenningsmodul + eksamen - > Diplom

Dag 16 i selve sertifiseringsprogrammet er avsatt til praktisk eksamen. Vi var stolte da ICF vurderte at vår evalueringsform var den hittil beste (mest coachende/løftende/lærende) av de til da 28 skoler godkjent internasjonalt. 

Modul 5 (ICF sertifisering) 

Muntlig sertifiseringseksamen er bestått, når du i 30 minutter har coachet en sertifisert coach mens du blir overhørt av en MCC sertifisert coach – og graden av rådgiverfrihet og kraftfullhet er vurdert å holde PCC-nivå. Du kan nå kalle deg ”Erickson Certified Professional Coach”, ECPC. Med 100 timer betalt coaching er ACC sertifikatet i ICF en realitet etter søknad. Når du har samlet 750 timer for PCC-sertifikatet blir neste søknaden også en formalitet.

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204