Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Ericksons skolemarkedstilbud - Coaching i skolen?

Produktark under utforming. Ta kontakt

Aktuelle tema:

•    Den nye lærerrollen
•    Anerkjennende kommunikasjon.
•    Det du visste ”fra før” satt i et system som virker for deg
•    Nyttig og effektivt i utvikling av personalet
•    Utvikling av elevenes kompetanse til å ta ansvar for egen læring
•    Formidlingskunst, læringsglede og utvikling

Den effektive skoleleder vil, sammen med sitt personale, utvikle en skolekultur preget av anerkjennende kommunikasjon, respekt og måloppnåelse. Ved å kombinere tydelighet, initiativ og kraft med anerkjennelse, respekt og nysgjerrighet (coachende væremåte) vil du som leder bidra til utvikling og læring. Gjennom våre ulike tilbud vil du få perspektiver, modeller og verktøy som vil være verdifullt for deg.

Ønsker du mer coachingkompetanse?

  • 1. Utvikling og etablering av gode kommunikasjons-
        og beslutningsprosesser på alle nivå i skolen.
  • 2. Løftende underveisvurdering.
  • 3. Utvikling av elevenes kompetanse til å ta økende medansvar for egen læring.
  • 4. Motiverende studie-og yrkesveiledning.
  • 5. Relasjonskompetanse.

Hvordan å få til en coachende kultur i skolen?

Det mest effektive er at skolelederen er den første til å skaffe seg spisskompetanse i coachende lederstil og/eller coaching og er et forbilde for de andre. Deretter kan skolen bygge seg opp ved å legge til små ”kompetansepakker” i henhold til ønsket progresjon.