Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Læringsglede & studieteknikk - Hvilke spørsmål?

Produktark og priser kan downloades her

Påmelding her

Lese-effektivitet og læringsglede

    • Motivasjon
    • Økt lesehastighet
    • Leseteknikker
    • Hurtiglesning
    • Læringsstrategier og leseeffektivitet for voksne
    • Flere leseteknikker å lære bort til elevene

20 timer for studenter om leseeffektivitet og læringsglede,
inkluderer hensyn til lese og skrivevansker.

Som beskrevet i boken ”Profesjonelle dialoger (Universitetsforlaget 2008) var det med deler av dette kurset at rådgiveren på Ullern vgs inviterte Jan Georg Kristiansen til skolen ved åpning av skoleåret 2002. Målgruppen var elevene. Snart ble det satt opp felles kurs for foreldre og elever, samt seminar for lærere. Dermed hadde læringsglede skapt en portal og introdusert coachende væremåte.

Huseby skole gjennomførte studietur til Vilnius våren 2008 og gjennomførte kurset i ”Lese-effektivitet og læringsglede” for alle sine ansatte. Lærernes fokus var på egen leseglede, selvledelse og økt glød for å inspirere elever. I planleggingsfasen ble vi enige med ledergruppen om å øke spenningen ved at lærerne kun fikk vite at de skulle være i fokus, men ellers fikk de vite lite annet enn at de skulle ta med seg skjønnlitterære bøker og en fagbok. Først da alle var fremme i Vilnius ble lærerne forespeilet at de etter disse 8 timene ville ha økt sin lesehastighet med minst 50% og økt sin leseforståelse og hukommelse også.

Virkelig læring betyr å møte stahet og overbevisninger i seg selv. Når man opplever gleden ved personlige gjennombrudd, legger det også grunnlaget for læring utover en selv. Når du selv lærer leseeffektivitet først, blir du mer effektiv og overbevisende i å lære andre det etterpå.

Hvordan ser du at du med dette kurset kan få videreført endringsprosesser på din skole?

Kjære rektor: Har du forresten selv lyst til å øke din lese-effektivitet og hastighet med over 50%? Og i tilfelle du undrer - du kan etter dette kurset fortsatt kose deg med en roman ved peisen!

Noen smakebiter på faglige innfallsvinkler:

    • Hvordan lykkes med skolesituasjonen?
    • Hva var det du ville da du begynte i skolen? Kraften fra fyrtårnet.
    • Magefølelse, underbevissthet, lyst og læringsglede.
    • Hukommelse og ord for effektiv lesing. Et forkurs for lydleserne (kort om).
    • Hurtiglesing. Behagelig og rask lesing av både fagbøker og romaner.
    • Enda sterkere tro på deg selv.
    • Notat og referatteknikk. Mind mapping/tankekart (kort om)
    • Angripe faget og fagbøker (kort om)
    • Samarbeid, målsetting, ledelse - integrering.
    • Mot eksamen. Å være som best når det virkelig gjelder.
    • Alle kurstrådene trekkes sammen.

Alle kursene i Erickson Coaching Nordic holdes med forbehold om antall deltakere.
Trykkfeil, lokale- og datoskifter kan forekomme.