Siste nytt

2017 VÅREN NESTE ALUMNITREFF

23.mai 2017 kl. 17:00: Fagfokus: Hvordan støtter du coachingnivået ditt etter endt utdanning!
Fordi en del profesjonelle coacher som er ferdig med sin coachutdanning opplever at kompetansenivået og motivasjon gradvis synker etter eksamen.
LES MER>>

Les mer

TIPS: Det å bli bevisst sitt eget valg av fokus gjør noe med hvordan en takler stresset!

Tips fra Sissel Kristin Knutsen, Seniorkonsulent, Coop Kompetanse. Først litt om min motivasjon for å begynne på coachutdanning og hva det har betydd for meg i jobben. Jeg har hele min yrkeskarriere arbeidet med kompetanseutvikling og har følt jevnlig behov for kompetansepåfyll for å kunne fornye meg i jobben. I tillegg er jeg som person faglig nysgjerrig og søkende.  I løpet av de 4-5 siste årene før TASC, tok jeg ulike kurs innen coaching og bestemte meg så for at jeg ville gjennomføre TASC, etter å ha vært på et av minikursene.

Les mer

Tips: Legg til timer på din CV!

Oppdater din CV med både ICF-coachingtimer og ikke-ICF-godkjente timer, for å vise din coachingbredde. Har du mistet en kunde pga kundens manglende kunnskap om ICF-coaching? Vi vet at både vi og ICF har en jobb å gjøre med kjent kvaliteten i ICF-coaching...

I februar ringte en svensk ICF coach og coach-agent meg og ba om anbefaling til en god Erickson ICF-coach. Oppdraget var for hans kunde, et stort internasjonalt selskap med kontor i Oslo.

Jeg oppga tre navn og fremhevet den Erickson-coachen som hadde tydeligst profil og som jeg mente passet meget godt til kunden.

Erickson-coachen var til intervju hos den svenske agenten og deretter hos HR direktøren hos kunden.

Ut i prosessen ble det tydelig at kunden hadde fokusert på at ICF-coachen hadde «kun  120 timer coacherfaring» mens andre coacher til sammenligning hadde «mellom 1000 og 2000 timer coaching».

Det har fått meg til å tenke at vi ICF-coacher må bygge en «bro» for kundene og markedet. Det er ennå ikke alment kjent i markedet hvor strengt krav til kundefokusert samtale ICF-coaching er.

Inntil markedet forstår at ICF-coaching er coaching med høyeste fokus på kunden, bør vi også oppgi antall timer erfaring med lavere kvalitet coaching, og presisere forskjellen.
Da vil kundene lære seg å sammenligne med de mange andre blandingsformene for coaching, der fokuset er mye på «coachen» og likner mer på fasilitering, veiledning eller mentoring.

Fortsatt har mange «eksperter» i coaching, mentoring, veiledning etc forståelse av coaching som en relativt coach-fokusert samtale. Se mer om coaching begreper >>

CV med 2 typer coaching-timer

Historien over har fått meg til å endre policy på CV’er for coaching. Din CV kan dermed se for eksempel slik ut:

Erfaring (hhv. Både ICF-coaching og ikke-ICF-"coaching") antall timer: 120 timer ICF-coaching. Dessuten ca 1500 timer ikke-ICF-"coaching".

Formålet er å synliggjøre at du har en bred erfaring i å coache i den svært vide betydning å hjelpe andre.
Samtidig viser at du ved å oppgi ICF timene først, at du har en spisskompetanse som gjør deg til en svært kraftfull coach.

Tror du kundene blir mer nysgjerrig på ICF-coaching etter dette?

Jan Georg Kristiansen
ICF-sertifisert Erickson–coach MCC

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204