Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Tips: Legg til timer på din CV!

Oppdater din CV med både ICF-coachingtimer og ikke-ICF-godkjente timer, for å vise din coachingbredde. Har du mistet en kunde pga kundens manglende kunnskap om ICF-coaching? Vi vet at både vi og ICF har en jobb å gjøre med kjent kvaliteten i ICF-coaching...

I februar ringte en svensk ICF coach og coach-agent meg og ba om anbefaling til en god Erickson ICF-coach. Oppdraget var for hans kunde, et stort internasjonalt selskap med kontor i Oslo.

Jeg oppga tre navn og fremhevet den Erickson-coachen som hadde tydeligst profil og som jeg mente passet meget godt til kunden.

Erickson-coachen var til intervju hos den svenske agenten og deretter hos HR direktøren hos kunden.

Ut i prosessen ble det tydelig at kunden hadde fokusert på at ICF-coachen hadde «kun  120 timer coacherfaring» mens andre coacher til sammenligning hadde «mellom 1000 og 2000 timer coaching».

Det har fått meg til å tenke at vi ICF-coacher må bygge en «bro» for kundene og markedet. Det er ennå ikke alment kjent i markedet hvor strengt krav til kundefokusert samtale ICF-coaching er.

Inntil markedet forstår at ICF-coaching er coaching med høyeste fokus på kunden, bør vi også oppgi antall timer erfaring med lavere kvalitet coaching, og presisere forskjellen.
Da vil kundene lære seg å sammenligne med de mange andre blandingsformene for coaching, der fokuset er mye på «coachen» og likner mer på fasilitering, veiledning eller mentoring.

Fortsatt har mange «eksperter» i coaching, mentoring, veiledning etc forståelse av coaching som en relativt coach-fokusert samtale. Se mer om coaching begreper >>

CV med 2 typer coaching-timer

Historien over har fått meg til å endre policy på CV’er for coaching. Din CV kan dermed se for eksempel slik ut:

Erfaring (hhv. Både ICF-coaching og ikke-ICF-"coaching") antall timer: 120 timer ICF-coaching. Dessuten ca 1500 timer ikke-ICF-"coaching".

Formålet er å synliggjøre at du har en bred erfaring i å coache i den svært vide betydning å hjelpe andre.
Samtidig viser at du ved å oppgi ICF timene først, at du har en spisskompetanse som gjør deg til en svært kraftfull coach.

Tror du kundene blir mer nysgjerrig på ICF-coaching etter dette?

Jan Georg Kristiansen
ICF-sertifisert Erickson–coach MCC

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204