Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Tips: Legg til timer på din CV!

Oppdater din CV med både ICF-coachingtimer og ikke-ICF-godkjente timer, for å vise din coachingbredde. Har du mistet en kunde pga kundens manglende kunnskap om ICF-coaching? Vi vet at både vi og ICF har en jobb å gjøre med kjent kvaliteten i ICF-coaching...

I februar ringte en svensk ICF coach og coach-agent meg og ba om anbefaling til en god Erickson ICF-coach. Oppdraget var for hans kunde, et stort internasjonalt selskap med kontor i Oslo.

Jeg oppga tre navn og fremhevet den Erickson-coachen som hadde tydeligst profil og som jeg mente passet meget godt til kunden.

Erickson-coachen var til intervju hos den svenske agenten og deretter hos HR direktøren hos kunden.

Ut i prosessen ble det tydelig at kunden hadde fokusert på at ICF-coachen hadde «kun  120 timer coacherfaring» mens andre coacher til sammenligning hadde «mellom 1000 og 2000 timer coaching».

Det har fått meg til å tenke at vi ICF-coacher må bygge en «bro» for kundene og markedet. Det er ennå ikke alment kjent i markedet hvor strengt krav til kundefokusert samtale ICF-coaching er.

Inntil markedet forstår at ICF-coaching er coaching med høyeste fokus på kunden, bør vi også oppgi antall timer erfaring med lavere kvalitet coaching, og presisere forskjellen.
Da vil kundene lære seg å sammenligne med de mange andre blandingsformene for coaching, der fokuset er mye på «coachen» og likner mer på fasilitering, veiledning eller mentoring.

Fortsatt har mange «eksperter» i coaching, mentoring, veiledning etc forståelse av coaching som en relativt coach-fokusert samtale. Se mer om coaching begreper >>

CV med 2 typer coaching-timer

Historien over har fått meg til å endre policy på CV’er for coaching. Din CV kan dermed se for eksempel slik ut:

Erfaring (hhv. Både ICF-coaching og ikke-ICF-"coaching") antall timer: 120 timer ICF-coaching. Dessuten ca 1500 timer ikke-ICF-"coaching".

Formålet er å synliggjøre at du har en bred erfaring i å coache i den svært vide betydning å hjelpe andre.
Samtidig viser at du ved å oppgi ICF timene først, at du har en spisskompetanse som gjør deg til en svært kraftfull coach.

Tror du kundene blir mer nysgjerrig på ICF-coaching etter dette?

Jan Georg Kristiansen
ICF-sertifisert Erickson–coach MCC