Siste nytt

2017 VÅREN NESTE ALUMNITREFF

23.mai 2017 kl. 17:00: Fagfokus: Hvordan støtter du coachingnivået ditt etter endt utdanning!
Fordi en del profesjonelle coacher som er ferdig med sin coachutdanning opplever at kompetansenivået og motivasjon gradvis synker etter eksamen.
LES MER>>

Les mer

TIPS: Det å bli bevisst sitt eget valg av fokus gjør noe med hvordan en takler stresset!

Tips fra Sissel Kristin Knutsen, Seniorkonsulent, Coop Kompetanse. Først litt om min motivasjon for å begynne på coachutdanning og hva det har betydd for meg i jobben. Jeg har hele min yrkeskarriere arbeidet med kompetanseutvikling og har følt jevnlig behov for kompetansepåfyll for å kunne fornye meg i jobben. I tillegg er jeg som person faglig nysgjerrig og søkende.  I løpet av de 4-5 siste årene før TASC, tok jeg ulike kurs innen coaching og bestemte meg så for at jeg ville gjennomføre TASC, etter å ha vært på et av minikursene.

Les mer

Tips fra en Erickson-student

Tips fra Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver:
Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre.

Jeg vet at essensen for dyktige ICF-coacher er å bidra til at kunden klarer å gi de supreste råd til seg selv. På kursene det skjer mye coaching. Så her kommer et av de supreste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av utdanningen The Art & Science of Coaching. I min arbeidshverdag, er det mine svar på disse ordene: ”Viktig? Haster? For hvem?”.

Det første verktøyet jeg tok med fra modulene og til min arbeidsplass, var Descartes ”Viktig – Haster”. Med en veldig travel hverdag, både på jobb og privat, ble jeg øyeblikkelig fasinert av dette verktøyet. Jeg lagde raskt min egen kvadrant med de fire rutene for ”Viktig - Haster” og med sine ”+ og –” foran, og hengte opp på jobben. Dette var det første verktøyet jeg viste fram for mine kollegaer, som de faktisk stoppet opp og lyttet til.

Under kurset, merket jeg en liten subtil undring – eller var det en gjenkjenning (?), hver gang spørsmålet ”Viktig?” og deretter ”For hvem?” kom opp.

Et av de første punktene som kom opp på ”Viktig-Haster-kvadranten” min, var e-mail. Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre. Ikke bare var et svar fra meg viktig for at de skulle få gjort jobben sin, men det kunne også ha store konsekvenser i forhold til HMS og kjemikalier, både internt og hos kunder. Dette ble en stor ”eye opener” for meg!

Etter å ha sett hva som var viktig og for hvem, endret jeg mine mail-rutiner. Nå starter jeg arbeidsdagen med å sjekke mail og svarer med det samme på alle ”viktig og haster for andre enn meg”. Dette tar nå vanligvis ca 10 minutter. Jeg gjentar dette rett etter lunsj. I tillegg har jeg slått av all varsling av innkomne mail. Dette har gitt meg en mye roligere arbeidsdag hvor jeg får konsentrere meg med de oppgavene som er viktige for meg, i fred og ro. Nå får jeg daglig meldinger av typen ”tusen takk for rask tilbakemelding!”, fra både kollegaer og kunder. Og jeg kan garantere at det føles mye bedre enn en purring på mail jeg mottok for et par dager siden. Og dette som et resultat fra noen minutter coachingteori og introduksjon til Erickson-formatet ”Viktig?”, ”Haster?” og ”For hvem?”.

- Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver


Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204