Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Tips fra en Erickson-student

Tips fra Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver:
Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre.

Jeg vet at essensen for dyktige ICF-coacher er å bidra til at kunden klarer å gi de supreste råd til seg selv. På kursene det skjer mye coaching. Så her kommer et av de supreste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av utdanningen The Art & Science of Coaching. I min arbeidshverdag, er det mine svar på disse ordene: ”Viktig? Haster? For hvem?”.

Det første verktøyet jeg tok med fra modulene og til min arbeidsplass, var Descartes ”Viktig – Haster”. Med en veldig travel hverdag, både på jobb og privat, ble jeg øyeblikkelig fasinert av dette verktøyet. Jeg lagde raskt min egen kvadrant med de fire rutene for ”Viktig - Haster” og med sine ”+ og –” foran, og hengte opp på jobben. Dette var det første verktøyet jeg viste fram for mine kollegaer, som de faktisk stoppet opp og lyttet til.

Under kurset, merket jeg en liten subtil undring – eller var det en gjenkjenning (?), hver gang spørsmålet ”Viktig?” og deretter ”For hvem?” kom opp.

Et av de første punktene som kom opp på ”Viktig-Haster-kvadranten” min, var e-mail. Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre. Ikke bare var et svar fra meg viktig for at de skulle få gjort jobben sin, men det kunne også ha store konsekvenser i forhold til HMS og kjemikalier, både internt og hos kunder. Dette ble en stor ”eye opener” for meg!

Etter å ha sett hva som var viktig og for hvem, endret jeg mine mail-rutiner. Nå starter jeg arbeidsdagen med å sjekke mail og svarer med det samme på alle ”viktig og haster for andre enn meg”. Dette tar nå vanligvis ca 10 minutter. Jeg gjentar dette rett etter lunsj. I tillegg har jeg slått av all varsling av innkomne mail. Dette har gitt meg en mye roligere arbeidsdag hvor jeg får konsentrere meg med de oppgavene som er viktige for meg, i fred og ro. Nå får jeg daglig meldinger av typen ”tusen takk for rask tilbakemelding!”, fra både kollegaer og kunder. Og jeg kan garantere at det føles mye bedre enn en purring på mail jeg mottok for et par dager siden. Og dette som et resultat fra noen minutter coachingteori og introduksjon til Erickson-formatet ”Viktig?”, ”Haster?” og ”For hvem?”.

- Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver