Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Hva er forskjellene mellom NOKUT godkjenning og ICF-godkjenning?

Et stort spørsmål. Kort sagt anser vi NOKUT som en kontrollinstans med fokus på utdannings vitenskapelige dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier, slik som høyskolene er underlagt. I de tilfeller tror vi at fokus for kontrollen i for stor grad blir dokumentasjon på coaching som teori og overvekt på at studenten dokumenterer sin coaching-kompetanse basert på evnen til å prestere på skriftlig eksamen.
ICF anser vi som en kontrollinstans for coaching som et praktisk håndtverk. I det tilfelle erfarer vi at fokus på kontrollen i stor grad blir på coaching som praksisfelt utøvd av praktikere av et håndtverk og med støtte i coaching-teori basert på skriftlig/muntlige eksamener. Studenten må her dokumentere sin coaching-kompetanse først og fremst basert på evnen til å prestere i praksis og dernest å kunne snakke om det etterpå.