Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Erickson coachpiler - Hvilke trinn trener vi på?

Erickson skiller seg ut fra andre coachingskoler med sin vekt på løsningsfokusert coaching. Et viktig element er handlingsrekker, visualisert med Erickson coach-piler.

En coachingsamtale er ikke som andre samtaler. Hvis den var som en flytur, forteller flystatistikk oss at avgang og landing er de to mest risikofylte fasene. Når flyet er i normal tilstand i luften slapper passasjerene av og pilotene kopler inn autopiloten. Når møtet flyr inn i turbulens, må møteleder koble ut autopilot og medvirke mer aktivt. Slik mener vi det er også i de ulike fasene i alle møter du har, og for viktige samtaler du vil gjennomføre.

Det er derfor hensiktsmessig å forklare og trene på hvordan en god samtale
– og særlig en god coachingsamtale – er som en reise og kan inndeles i flere faser,
fra start til slutt:

Her vises de overordnede trinnene i en Erickson Team Coaching pil: