Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Utdeling Kompetanseprisen 2008 til Erickson kunde

Erickson gratulerer sin kunde Ullern videregående skole med HR Norge Kompetanseprisen 2008. Rektor Pål Riis og Ericksons Jan Georg Kristiansen har skrevet to bøker sammen.

Teksten under er hentet fra denne linken

Kompetanseprisen 2008 til Ullern videregående skole

Kompetanse- og utviklingsprisen deles årlig ut av HR Norge, og i år går den til Ullern videregående skole.

Prisen er en hedersbevisning som tildeles virksomheter som har gått nye veier innen personal- og organisasjonsutvikling, og som satser på økt eller bredere kompetanse for de ansatte. Ullern videregående skole tildeles Kompetanseprisen for sin dynamiske lærings- og forbedringskultur, hvor både kort- og langsiktige kompetansetiltak er viktige elementer.

I 2000 var Ullern videregående skole i fare for å bli nedlagt, de hadde bare 9 søkere - i dag er skolen en av byens best søkte og skal bygges ut. Rektor Pål Riis (bilde) kom i 2001 inn i en kriserammet skole og startet endringsprosessen, i følge Riis innebar ikke dette noen revolusjonerende tanker men de har fått det til. Fokuset blant de ansatte ble endret fra kommunal kultur til prestasjonskultur med tiltak som innbar ny pedagogikk og ledelseskultur. De har vært tydelige på hvor de ville med endringen og hatt fokus på resultater, de har satt mål, evaluert og tatt konsekvens av dette.

Tre viktige faktorer som ble satt for å lykkes:

- være tydelig på retning
- utvikle organisasjonen
- utvikle personalet

Kollegacoaching

Da de etter et par år så at halvparten av kollegiet hadde endret valgte de å satse på kollegacoaching, de brukte ekstern coach til utdanning av interne coacher i kollegiet. Ledelse skulle ha prioritet. Det ble satt i gang et organisasjonsutviklingsprosjekt og innført medarbeidersamtaler. Lærerne får 2-3 vekstpunkter hvert år og systematisk og jevnlig tilbakemelding blant annet gjennom at en annen lærer eller rektor studerer læreren på jobb.
Et annet ledd i utviklingen av personalet var å sette sammen kompetansefaglag og det ble satt krav til lærersamarbeid. De har i tillegg et eget modulbasert opplæringsprogram for nye lærere og satt opp regler om blant annet punktlighet.

Ullern videregående skole har gått fra å være en skole truet av nedlegging på grunn av uro og et problemfylt læringsmiljø til i dag å være en nasjonal demonstrasjonsskole. De har samarbeidet med andre demonstrasjonsskoler og hentet impulser fra både inn- og utland og hatt stor fokus på å skape prestasjonskultur blant de ansatte og lykkes.

 

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204