Siste nytt

2017 VÅREN NESTE ALUMNITREFF

23.mai 2017 kl. 17:00: Fagfokus: Hvordan støtter du coachingnivået ditt etter endt utdanning!
Fordi en del profesjonelle coacher som er ferdig med sin coachutdanning opplever at kompetansenivået og motivasjon gradvis synker etter eksamen.
LES MER>>

Les mer

TIPS: Det å bli bevisst sitt eget valg av fokus gjør noe med hvordan en takler stresset!

Tips fra Sissel Kristin Knutsen, Seniorkonsulent, Coop Kompetanse. Først litt om min motivasjon for å begynne på coachutdanning og hva det har betydd for meg i jobben. Jeg har hele min yrkeskarriere arbeidet med kompetanseutvikling og har følt jevnlig behov for kompetansepåfyll for å kunne fornye meg i jobben. I tillegg er jeg som person faglig nysgjerrig og søkende.  I løpet av de 4-5 siste årene før TASC, tok jeg ulike kurs innen coaching og bestemte meg så for at jeg ville gjennomføre TASC, etter å ha vært på et av minikursene.

Les mer

Tips 4: Send ballen over der den hører hjemme!

Hva gjør du når du er helt tom for et godt spørsmål eller innspill til din kunde?
- Der vi er i samtalen nå, og hvis du (dere) var meg, hvilket ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg (dere) akkurat nå?

Når et møte eller samtale går tregt, er det for en coach, konsulent, eller annen sparringspartner, lett å føle et press for å ta over ansvaret for problemet fra møtedeltaker(ne).

Vær sikker på at dersom du synes samtalen eller møtet er i en tung fase, opplever din kunde helt sikkert det samme.

Det er da en coach kan bli lokket over til veileder eller rådgiversonen, og rollen som «redningsekspert» kan bli for fristende å ta.

Det er det vi i Erickson kaller å nærme seg utkanten av coachposisjon.

Når du er i en slik situasjon, og du merker din indre stemme tenke:
«hva i all verden bør/kan/må jeg si/spørre nå, for å hjelpe kunden videre?»,
da er du  - kanskje uten å være klar over det - veldig nær et av verdens beste «standard» coachingspørsmål, nemlig:

«Si meg - der vi er nå i samtalen, og hvis du var meg..,
hvilket spørsmål ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg akkurat nå?»

Ditt spørsmål vil bringe kunden på en innover-reise som kan snu hele samtalen eller hele møte.

Har du samtidig inntatt en genuin nysgjerrig og spørrende holdning med både øyne og kropp, og tillater den tid for stillhet som nå kan komme
– kan du bli kjent som en genuin dyktig coach med en underlig god evne til å hjelpe kunden på en respektfull måte.
Dette er også et av metodene som har gjort lederrollen og konsulentrollen bedre for mange.

Kilde: Erfaringen er hentet  fra mentorcoaching Modul 5 Coach Mastery, ICF sertifiseringsprogrammet i Erickson.

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204