Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Tips 4: Send ballen over der den hører hjemme!

Hva gjør du når du er helt tom for et godt spørsmål eller innspill til din kunde?
- Der vi er i samtalen nå, og hvis du (dere) var meg, hvilket ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg (dere) akkurat nå?

Når et møte eller samtale går tregt, er det for en coach, konsulent, eller annen sparringspartner, lett å føle et press for å ta over ansvaret for problemet fra møtedeltaker(ne).

Vær sikker på at dersom du synes samtalen eller møtet er i en tung fase, opplever din kunde helt sikkert det samme.

Det er da en coach kan bli lokket over til veileder eller rådgiversonen, og rollen som «redningsekspert» kan bli for fristende å ta.

Det er det vi i Erickson kaller å nærme seg utkanten av coachposisjon.

Når du er i en slik situasjon, og du merker din indre stemme tenke:
«hva i all verden bør/kan/må jeg si/spørre nå, for å hjelpe kunden videre?»,
da er du  - kanskje uten å være klar over det - veldig nær et av verdens beste «standard» coachingspørsmål, nemlig:

«Si meg - der vi er nå i samtalen, og hvis du var meg..,
hvilket spørsmål ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg akkurat nå?»

Ditt spørsmål vil bringe kunden på en innover-reise som kan snu hele samtalen eller hele møte.

Har du samtidig inntatt en genuin nysgjerrig og spørrende holdning med både øyne og kropp, og tillater den tid for stillhet som nå kan komme
– kan du bli kjent som en genuin dyktig coach med en underlig god evne til å hjelpe kunden på en respektfull måte.
Dette er også et av metodene som har gjort lederrollen og konsulentrollen bedre for mange.

Kilde: Erfaringen er hentet  fra mentorcoaching Modul 5 Coach Mastery, ICF sertifiseringsprogrammet i Erickson.