Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Tips 1: Bruk åpne spørsmål!

Når passer det med åpne spørsmål? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til det som sies eller besluttes, hva gjør du da som coach? Vær til stede i øyeblikket, her og nå, lytt på det siste som er sagt og still åpne spørsmål ut fra det.

Dette er, som kjent, spørsmål som ikke kan svares med ja, nei, eller enkeltord. De må besvares med hele setninger og verdiord.  Da får andre en følelse av muligheter og mange veier fremover. Åpne spørsmål fra coachposisjon utvider løsningsrommet i alle samtaler, og skaper forutsetningen for anerkjennende kommunikasjon.

Samtalekvadrantens fire hovedspørsmål er gode eksempler på åpne spørsmål, knyttet til menneskets orientering i fortid, nåtid og framtid.

Ethvert spørsmål mennesker stiller til hverandre, tilhører et av de fire strekkene som følger:

 

• Hva ønsker du å oppnå eller få til?
• Hva vil du gjøre for å nå dette målet?
• Hvilke andre muligheter ser du? Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

De kvadrantiske tankemodellene til filosofen og matematikeren René Descartes har inspirert psykologen Marilyn Atkinson til å utforme det vi kaller den generelle samtalekvadranten, også kalt «coaching-spørsmålenes ABCD». Coaching-kvadrantens hovedspørsmål eller hovedsteg er:

Steg 1: Hva ønsker du å oppnå eller få til?

• Hva må skje i løpet av denne samtalen for at den skal være virkelig nyttig for deg?
• Hva ville være det aller beste resultatet av at vi arbeider sammen?
• Hva ønsker du å oppnå? Når vil du ha oppnådd dette?

Steg 4: Suksess: Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

• Hvordan vet du at du har nådd målet?
• Hva er da annerledes for deg?
• Hvordan vil andre merke at du har nådd målet?

Steg 2: Hva vil du gjøre for å nå dette målet?

• Hva ville være noen smarte steg for å nå målet?
• La oss tenke oss at vi er ved slutten av neste år, og du har nådd målet ditt helt og holdent (beskriv gjerne). Når du ser deg tilbake – hva var noen av de viktigste tingene du gjorde for å komme dit?
• Når du har sett på andre som har nådd et slikt mål, hva er noe av det smarte de har gjort for å greie det?

Steg 3: Ser du andre muligheter?

• Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hva kan overraskende komme til å skje, når du er å vei mot målet?
• Hva vil skje dersom du ikke får løst problemet?
• Hva er langsiktige kostnader for deg og andre ved ikke å få løst problemet?

Andre gode eksempler på åpne spørsmål kan hentes fra Mirakelspørsmål-teknikken.

Innled gjerne med en rammefortelling, for eksempel om at medarbeideren i løpet av natten er gjenstand for et mirakel der en engel (humor er et godt virkemiddel) strør tryllepulver over henne. Da hun våkner opp, er alle hindringer borte, og den utfordrende situasjonen er løst. Vær kreativ når du bruker «mirakelspørsmål», og still dem på ulike måter hver gang.

• Hvis et mirakel hadde skjedd – hva ville du ha gjort annerledes da?
• Hvordan kunne du vite at mirakelet hadde skjedd?
• Hva ville du ha sett?
• Hva ville du ha hørt?
• Hva ville du ha følt?
• Hva ellers?

Så, hva må endres for at du skal fortsette å ha det sluttmålet om åpne spørsmål du ønsker?