Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Tips 1: Bruk åpne spørsmål!

Når passer det med åpne spørsmål? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til det som sies eller besluttes, hva gjør du da som coach? Vær til stede i øyeblikket, her og nå, lytt på det siste som er sagt og still åpne spørsmål ut fra det.

Dette er, som kjent, spørsmål som ikke kan svares med ja, nei, eller enkeltord. De må besvares med hele setninger og verdiord.  Da får andre en følelse av muligheter og mange veier fremover. Åpne spørsmål fra coachposisjon utvider løsningsrommet i alle samtaler, og skaper forutsetningen for anerkjennende kommunikasjon.

Samtalekvadrantens fire hovedspørsmål er gode eksempler på åpne spørsmål, knyttet til menneskets orientering i fortid, nåtid og framtid.

Ethvert spørsmål mennesker stiller til hverandre, tilhører et av de fire strekkene som følger:

 

• Hva ønsker du å oppnå eller få til?
• Hva vil du gjøre for å nå dette målet?
• Hvilke andre muligheter ser du? Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

De kvadrantiske tankemodellene til filosofen og matematikeren René Descartes har inspirert psykologen Marilyn Atkinson til å utforme det vi kaller den generelle samtalekvadranten, også kalt «coaching-spørsmålenes ABCD». Coaching-kvadrantens hovedspørsmål eller hovedsteg er:

Steg 1: Hva ønsker du å oppnå eller få til?

• Hva må skje i løpet av denne samtalen for at den skal være virkelig nyttig for deg?
• Hva ville være det aller beste resultatet av at vi arbeider sammen?
• Hva ønsker du å oppnå? Når vil du ha oppnådd dette?

Steg 4: Suksess: Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

• Hvordan vet du at du har nådd målet?
• Hva er da annerledes for deg?
• Hvordan vil andre merke at du har nådd målet?

Steg 2: Hva vil du gjøre for å nå dette målet?

• Hva ville være noen smarte steg for å nå målet?
• La oss tenke oss at vi er ved slutten av neste år, og du har nådd målet ditt helt og holdent (beskriv gjerne). Når du ser deg tilbake – hva var noen av de viktigste tingene du gjorde for å komme dit?
• Når du har sett på andre som har nådd et slikt mål, hva er noe av det smarte de har gjort for å greie det?

Steg 3: Ser du andre muligheter?

• Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hva kan overraskende komme til å skje, når du er å vei mot målet?
• Hva vil skje dersom du ikke får løst problemet?
• Hva er langsiktige kostnader for deg og andre ved ikke å få løst problemet?

Andre gode eksempler på åpne spørsmål kan hentes fra Mirakelspørsmål-teknikken.

Innled gjerne med en rammefortelling, for eksempel om at medarbeideren i løpet av natten er gjenstand for et mirakel der en engel (humor er et godt virkemiddel) strør tryllepulver over henne. Da hun våkner opp, er alle hindringer borte, og den utfordrende situasjonen er løst. Vær kreativ når du bruker «mirakelspørsmål», og still dem på ulike måter hver gang.

• Hvis et mirakel hadde skjedd – hva ville du ha gjort annerledes da?
• Hvordan kunne du vite at mirakelet hadde skjedd?
• Hva ville du ha sett?
• Hva ville du ha hørt?
• Hva ville du ha følt?
• Hva ellers?

Så, hva må endres for at du skal fortsette å ha det sluttmålet om åpne spørsmål du ønsker?

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204