Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som f.eks. har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Tips 1: Still spørsmålet i det stille først!

Les tips fra en senior rådgiver: «still spørsmålet i det stille, først» Essensen for dyktige ICF-coacher er å bidra til at kunden klarer gi de supreste råd til seg selv. Så her kommer et av de beste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av utdanningen The Art & Science of Coaching: Som skoleleder gjennom 24 år har jeg blitt satt i posisjonen med å beslutte og gi råd. ..og gjerne raskt! Hele dagen!

Ja, skolesektoren er vel gjennomsyret av å gi råd, veilede og evaluere andre!
Gjennom coachutdannelsen har jeg gradvis begynt å stille spørsmålene til meg selv, før jeg stiller andre til ansvar for sine valg og handlinger.
"Kjenn deg selv og lytt til din indre stemme" var jo Sokrates sitt mantra. Dette er en god inngang til å innta coachposisjon i samtaler og i eget liv.
Å stille de beste spørsmålene og beherske noen viktige coachingformater/-teknikker har gitt meg en ny inngang  også til ledelse og skoleutvikling.
Jeg opplever nå som mentor og coach for rektorer og i lederutvikling en mer likeverdig dialog og at mine samtalepartnere tar mer eget ansvar.
Den kompetansen jeg er i ferd med å tilegne meg, i et meget utfordrende, men også støttende studiemiljø på Erickson har vært en spennende seilas.
Og jeg ser med stor spenning frem til min eksamen på modul 4 om fire uker".

Claus Hagli (63), senior rådgiver Utdanningsetaten i Oslo
i nyopprettet stilling i Osloskolen som mentor og coach for rektorer og i lederutvikling
(Tidligere rektor Lamberseter skole)