Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Tips 1: Still spørsmålet i det stille først!

Les tips fra en senior rådgiver: «still spørsmålet i det stille, først» Essensen for dyktige ICF-coacher er å bidra til at kunden klarer gi de supreste råd til seg selv. Så her kommer et av de beste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av utdanningen The Art & Science of Coaching: Som skoleleder gjennom 24 år har jeg blitt satt i posisjonen med å beslutte og gi råd. ..og gjerne raskt! Hele dagen!

Ja, skolesektoren er vel gjennomsyret av å gi råd, veilede og evaluere andre!
Gjennom coachutdannelsen har jeg gradvis begynt å stille spørsmålene til meg selv, før jeg stiller andre til ansvar for sine valg og handlinger.
"Kjenn deg selv og lytt til din indre stemme" var jo Sokrates sitt mantra. Dette er en god inngang til å innta coachposisjon i samtaler og i eget liv.
Å stille de beste spørsmålene og beherske noen viktige coachingformater/-teknikker har gitt meg en ny inngang  også til ledelse og skoleutvikling.
Jeg opplever nå som mentor og coach for rektorer og i lederutvikling en mer likeverdig dialog og at mine samtalepartnere tar mer eget ansvar.
Den kompetansen jeg er i ferd med å tilegne meg, i et meget utfordrende, men også støttende studiemiljø på Erickson har vært en spennende seilas.
Og jeg ser med stor spenning frem til min eksamen på modul 4 om fire uker".

Claus Hagli (63), senior rådgiver Utdanningsetaten i Oslo
i nyopprettet stilling i Osloskolen som mentor og coach for rektorer og i lederutvikling
(Tidligere rektor Lamberseter skole)