Siste nytt

Personvern - GDPR - må akseptere

(C) Kjære coaching-interesserte, I dag anser vi at vi ikke har ditt samtykke til å sende deg epost-nyhetsbrev med tips, tilbud og blant annet gratis foredrag. Derfor har du enten ikke hørt fra oss eller vi må stoppe med våre nyhetsbrev på grunn av nytt lovverk i EU (den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018).

Dersom du vil motta nyhetsbrev fra oss gir du oss ditt samtykke ved å klikker på denne lenken, og du er du på vei til å godta og kommer til takk-siden. Og husk: Vi respekterer dine rettigheter. Det betyr at det er like lett å melde seg av som å melde deg på. Samtidig skal du være sikker på at vi ikke deler e-postadressen din med andre.

Les mer

Sissel Andersen - "Hva har jeg brukt coachutdanningen min til !" - fremskrittet fra godt betalt leder, til alene som selvstendig. Stafettpinnen.

Coach-utdanningen er min egen verktøykasse og mulighetsåpner. Coach-utdanningen hos Erickson, har gitt meg muligheten til å til å realisere målet mitt med å komme videre og starte eget firma. Den har gitt meg en verdifull verktøykasse i arbeidet som både lederutvikler, mental trener og foredragsholder. Utdanningen har vært som en reise. Mitt utgangspunkt var et ønske om å bli skikkelig god i coaching-faget. Uttalelsen fra min lederkollega; «hva hindrer deg i å gjøre det da?», husker jeg godt – det ga meg ekstra dytt til å starte på utdannelsen hos Erickson Coaching. Siden da har det skjedd mye -

Les mer

Oslo Kommune/Utdanningsetaten valgte Erickson Coaching … igjen!

Konsernavtale ble nylig forlenget mellom Oslo Kommune /Utdanningsetaten og Erickson Coaching Nordic. Våren 2010 benyttet 16 Oslo-skoler Erickson coaching, både teamcoaching av rektor og ledergruppen, men også individuell coaching av rektor, og langvarig coaching av enkeltskoler.

Det er viktig med erfaring med individuell coaching før man tar til med teamcoaching. Erickson utdannede ICF-sertifiserte coacher med Modul 5 blir benyttet fra Erickson coach-pool. Skolene har ofte planer om å gjennomføre en lovpålagt strategiprosess og i den forbindelse ønsker de bidrag fra en veileder til å bistå for å få til en så god prosess som mulig. En rød tråd for ledelsen er å lære å benytte Ericksons teamcoaching sekvens-pil.

Erickson har fasilitert/veiledet/coachet strategiprosesser i en rekke offentlige organisasjoner, blant annet ved Ullern videregående skole i 2003/2004. Prosessen ble dokumentert i bøkene Coaching i skolen (Pedlex, 2005, Kristiansen, Klyve, Riis) og Profesjonelle dialoger (Universitetsforlaget, 2008, Kristiansen, Riis). Historien starter i 2003 da Erickson Coaching Nordic sin grunder og daglige leder Jan Georg Kristiansen var innkalt til å gjennomføre en coaching-samtale med rektor Pål Riis på Ullern videregående skole. (Flere detaljer finnes i kapittel 4 av Profesjonelle dialoger.)

Allerede noen uker tidligere hadde Kristiansen blitt engasjert i denne prosessen, og i noen møter teamcoachet/veiledet skolens ledergruppe, der de diskuterte hvilke strukturer en slik prosess skulle ha, og hvilken strategi de burde ha opp i mot organiseringen for å gjennomføre denne prosessen. Rektors ønske var å lage en plan for et vellykket personalseminar, der ny visjon-,verdi-, og målstyringsprosess skulle utformes i samråd med alle (30) ansatte. Rektor har selv fremhevet at han i begynnelsen av møtet presset sin coach til å gi direkte forslag og innspill til hvordan seminaret skulle gjennomføres, siden coachen hadde erfaring fra tilsvarende seminarer. Rektor har understreket at fordi konsulenten i denne coachingsamtalen oppførte seg (for det meste) som rådgivningsfri coach for rektor, gjorde dette at det var rektor/ledergruppen selv som designet essensen av de to dagene med alle ansatte. Ganske fort i ettertid innså rektor at personalseminaret sannsynligvis snudde hele organisasjonen. Og det å snu hele organisasjonen og få nær sagt alle med seg, var ledelsens høyeste ambisjon.

Erickson vil fremheve at Ullern vgs er bare en av mange eksempler, der strategiutforming og implementering – ved bruk av kraftfulle teamcoach verktøy – har resultert i respekt for det følte eierskapet hos hele organisasjonens ansatte og ledelse.

Erickson Coaching tror at en bedrift (eller skole) vil være tjent med å legge til rette for prosesser som sikrer at initiativ, ide-genering, og gjennomføring skjer med høyt grad av eierskap i organisasjonen. Trivsel med de endelige løsninger, blir da et symptom på hvem som har hatt de viktigste funksjonene og rollene i prosessen. Det skal være hos ledelse og medarbeidere i skolen.

Coaching, teamcoaching, og veiledningsverktøyene Erickson benytter, vil støtte slikt eierskap. De eksternt innleide konsulentene hos Erickson skal holde seg bare så mye i manesjen  - som konsulenter og rådgivere - at prosessene blir oppfattet, og holde seg så mye i bakgrunnen  - som coacher og teamcoacher - at eierskapet forblir hos kunden og kundens medarbeidere.

Slik kan vi si at vi lever vårt ordtak:
Utvikling i verden, en samtale om gangen.