Siste nytt

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Gratulerer til norges 5. ICF-coach på MCC nivå: Anna Lebedeva

Det finnes omlag 850 MCC'er i verden og Norges fikk sin 5. MCC i juli! Når man vet at stryk% er ca. 95% i dette praktiske håndtverket på MCC-nivået, er det ekstra spesielt at Anna valgte gjennomføre ICF-coachsertifiserings-prosessen på engelsk som fremmedspråk. På Annas Facebook-side skriver hun: "Jeg vil gjerne gi uttrykk for takknemlighet til mentorene mine: Carly Andersen, Judy Sabbah, Jan Georg Kristiansen, Leda Turai, mine kunder Maxim Oshurkov, Peter Stefani, Julia Ershova, Luciano Boccucci, Alexey Sidnev for tillatelse til å bruke vår samtale for ICF-akkreditering, Marilyn Atkinson og alle Erickson-teamene for støtte på denne lange og svingete veien. Ja, det er mulig å gjennomføre MCC-nivå coaching i Erickson stil og på fremmedspråk. Takk alle sammen!" #icf #mcc

Les mer

Oslo Kommune/Utdanningsetaten valgte Erickson Coaching … igjen!

Konsernavtale ble nylig forlenget mellom Oslo Kommune /Utdanningsetaten og Erickson Coaching Nordic. Våren 2010 benyttet 16 Oslo-skoler Erickson coaching, både teamcoaching av rektor og ledergruppen, men også individuell coaching av rektor, og langvarig coaching av enkeltskoler.

Det er viktig med erfaring med individuell coaching før man tar til med teamcoaching. Erickson utdannede ICF-sertifiserte coacher med Modul 5 blir benyttet fra Erickson coach-pool. Skolene har ofte planer om å gjennomføre en lovpålagt strategiprosess og i den forbindelse ønsker de bidrag fra en veileder til å bistå for å få til en så god prosess som mulig. En rød tråd for ledelsen er å lære å benytte Ericksons teamcoaching sekvens-pil.

Erickson har fasilitert/veiledet/coachet strategiprosesser i en rekke offentlige organisasjoner, blant annet ved Ullern videregående skole i 2003/2004. Prosessen ble dokumentert i bøkene Coaching i skolen (Pedlex, 2005, Kristiansen, Klyve, Riis) og Profesjonelle dialoger (Universitetsforlaget, 2008, Kristiansen, Riis). Historien starter i 2003 da Erickson Coaching Nordic sin grunder og daglige leder Jan Georg Kristiansen var innkalt til å gjennomføre en coaching-samtale med rektor Pål Riis på Ullern videregående skole. (Flere detaljer finnes i kapittel 4 av Profesjonelle dialoger.)

Allerede noen uker tidligere hadde Kristiansen blitt engasjert i denne prosessen, og i noen møter teamcoachet/veiledet skolens ledergruppe, der de diskuterte hvilke strukturer en slik prosess skulle ha, og hvilken strategi de burde ha opp i mot organiseringen for å gjennomføre denne prosessen. Rektors ønske var å lage en plan for et vellykket personalseminar, der ny visjon-,verdi-, og målstyringsprosess skulle utformes i samråd med alle (30) ansatte. Rektor har selv fremhevet at han i begynnelsen av møtet presset sin coach til å gi direkte forslag og innspill til hvordan seminaret skulle gjennomføres, siden coachen hadde erfaring fra tilsvarende seminarer. Rektor har understreket at fordi konsulenten i denne coachingsamtalen oppførte seg (for det meste) som rådgivningsfri coach for rektor, gjorde dette at det var rektor/ledergruppen selv som designet essensen av de to dagene med alle ansatte. Ganske fort i ettertid innså rektor at personalseminaret sannsynligvis snudde hele organisasjonen. Og det å snu hele organisasjonen og få nær sagt alle med seg, var ledelsens høyeste ambisjon.

Erickson vil fremheve at Ullern vgs er bare en av mange eksempler, der strategiutforming og implementering – ved bruk av kraftfulle teamcoach verktøy – har resultert i respekt for det følte eierskapet hos hele organisasjonens ansatte og ledelse.

Erickson Coaching tror at en bedrift (eller skole) vil være tjent med å legge til rette for prosesser som sikrer at initiativ, ide-genering, og gjennomføring skjer med høyt grad av eierskap i organisasjonen. Trivsel med de endelige løsninger, blir da et symptom på hvem som har hatt de viktigste funksjonene og rollene i prosessen. Det skal være hos ledelse og medarbeidere i skolen.

Coaching, teamcoaching, og veiledningsverktøyene Erickson benytter, vil støtte slikt eierskap. De eksternt innleide konsulentene hos Erickson skal holde seg bare så mye i manesjen  - som konsulenter og rådgivere - at prosessene blir oppfattet, og holde seg så mye i bakgrunnen  - som coacher og teamcoacher - at eierskapet forblir hos kunden og kundens medarbeidere.

Slik kan vi si at vi lever vårt ordtak:
Utvikling i verden, en samtale om gangen.