Siste nytt

2017 VÅREN NESTE ALUMNITREFF

23.mai 2017 kl. 17:00: Fagfokus: Hvordan støtter du coachingnivået ditt etter endt utdanning!
Fordi en del profesjonelle coacher som er ferdig med sin coachutdanning opplever at kompetansenivået og motivasjon gradvis synker etter eksamen.
LES MER>>

Les mer

TIPS: Det å bli bevisst sitt eget valg av fokus gjør noe med hvordan en takler stresset!

Tips fra Sissel Kristin Knutsen, Seniorkonsulent, Coop Kompetanse. Først litt om min motivasjon for å begynne på coachutdanning og hva det har betydd for meg i jobben. Jeg har hele min yrkeskarriere arbeidet med kompetanseutvikling og har følt jevnlig behov for kompetansepåfyll for å kunne fornye meg i jobben. I tillegg er jeg som person faglig nysgjerrig og søkende.  I løpet av de 4-5 siste årene før TASC, tok jeg ulike kurs innen coaching og bestemte meg så for at jeg ville gjennomføre TASC, etter å ha vært på et av minikursene.

Les mer

Oslo Kommune/Utdanningsetaten valgte Erickson Coaching … igjen!

Konsernavtale ble nylig forlenget mellom Oslo Kommune /Utdanningsetaten og Erickson Coaching Nordic. Våren 2010 benyttet 16 Oslo-skoler Erickson coaching, både teamcoaching av rektor og ledergruppen, men også individuell coaching av rektor, og langvarig coaching av enkeltskoler.

Det er viktig med erfaring med individuell coaching før man tar til med teamcoaching. Erickson utdannede ICF-sertifiserte coacher med Modul 5 blir benyttet fra Erickson coach-pool. Skolene har ofte planer om å gjennomføre en lovpålagt strategiprosess og i den forbindelse ønsker de bidrag fra en veileder til å bistå for å få til en så god prosess som mulig. En rød tråd for ledelsen er å lære å benytte Ericksons teamcoaching sekvens-pil.

Erickson har fasilitert/veiledet/coachet strategiprosesser i en rekke offentlige organisasjoner, blant annet ved Ullern videregående skole i 2003/2004. Prosessen ble dokumentert i bøkene Coaching i skolen (Pedlex, 2005, Kristiansen, Klyve, Riis) og Profesjonelle dialoger (Universitetsforlaget, 2008, Kristiansen, Riis). Historien starter i 2003 da Erickson Coaching Nordic sin grunder og daglige leder Jan Georg Kristiansen var innkalt til å gjennomføre en coaching-samtale med rektor Pål Riis på Ullern videregående skole. (Flere detaljer finnes i kapittel 4 av Profesjonelle dialoger.)

Allerede noen uker tidligere hadde Kristiansen blitt engasjert i denne prosessen, og i noen møter teamcoachet/veiledet skolens ledergruppe, der de diskuterte hvilke strukturer en slik prosess skulle ha, og hvilken strategi de burde ha opp i mot organiseringen for å gjennomføre denne prosessen. Rektors ønske var å lage en plan for et vellykket personalseminar, der ny visjon-,verdi-, og målstyringsprosess skulle utformes i samråd med alle (30) ansatte. Rektor har selv fremhevet at han i begynnelsen av møtet presset sin coach til å gi direkte forslag og innspill til hvordan seminaret skulle gjennomføres, siden coachen hadde erfaring fra tilsvarende seminarer. Rektor har understreket at fordi konsulenten i denne coachingsamtalen oppførte seg (for det meste) som rådgivningsfri coach for rektor, gjorde dette at det var rektor/ledergruppen selv som designet essensen av de to dagene med alle ansatte. Ganske fort i ettertid innså rektor at personalseminaret sannsynligvis snudde hele organisasjonen. Og det å snu hele organisasjonen og få nær sagt alle med seg, var ledelsens høyeste ambisjon.

Erickson vil fremheve at Ullern vgs er bare en av mange eksempler, der strategiutforming og implementering – ved bruk av kraftfulle teamcoach verktøy – har resultert i respekt for det følte eierskapet hos hele organisasjonens ansatte og ledelse.

Erickson Coaching tror at en bedrift (eller skole) vil være tjent med å legge til rette for prosesser som sikrer at initiativ, ide-genering, og gjennomføring skjer med høyt grad av eierskap i organisasjonen. Trivsel med de endelige løsninger, blir da et symptom på hvem som har hatt de viktigste funksjonene og rollene i prosessen. Det skal være hos ledelse og medarbeidere i skolen.

Coaching, teamcoaching, og veiledningsverktøyene Erickson benytter, vil støtte slikt eierskap. De eksternt innleide konsulentene hos Erickson skal holde seg bare så mye i manesjen  - som konsulenter og rådgivere - at prosessene blir oppfattet, og holde seg så mye i bakgrunnen  - som coacher og teamcoacher - at eierskapet forblir hos kunden og kundens medarbeidere.

Slik kan vi si at vi lever vårt ordtak:
Utvikling i verden, en samtale om gangen.

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204