Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Mentorcoach-gym: Erfarne Modul 5-coacher er mentorer for yngre Erickson-studenter. Se bildene…

I juni 2010 var vi 24 Erickson-studenter som var samlet på Røde Låven for høstens "mentorcoach-gym". Etter en demonstrasjon, delte vi oss opp og gjennomførte coaching og mentorcoaching. Mentorcoach-gym gjennomføres forut for Modul 4 eksamen i TASC for å styrke Erickson-coachen i tilstedeværelse.

 

Formålet er å styrke Modul 5’ernes ferdighet i å forstå egen coaching – ved at Modul 5-kandidaten gir tilbakemelding på andres coaching. Modul 4’erne får styrket sin forberedelse til dag 4 med praktiske eksamen fra en som er et stykke lenger fremme på kompetansetrappen for rådgivningsfri coaching –som en ”100% kundeforkusert konfidensiell samtale med varig effekt, fordi den andre har ful kontroll på samtalens mål, delmål og formål.” Vi startet kvelden med felles middag. Etter instruks om fremdrift og demonstrasjon av prosessen, gikk hver Modul 4’er coacher til hver sin Modul 5’er. Modul 5’er gir fortløpende positiv mentor-coaching ved å ”trekke ned gardinen” og gi tilbakemeldinger. Alle tok opp på lydbånd det som blir sagt og gjort, for senere å spille av selv og lytte på i egne øvingstriader. Etter en god pause var det tilbakemeldinger, spørsmål og svar i plenum. Selv etter dette var det fortsatt noen av Modul 5’erne som fortsatte kvelden på cafe ut i de små timer.